Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Zašto je TITO selio fabrike iz SRBIJE u Sloveniju i Hrvatsku?

    Neposredno posle rezolucije Informbiroa 1948. godine, strahujući od napada sa Istoka, Tito i njegovi saradnici donose odluku, za mnoge kontraverznu.

    Oni su naredili da se iz severnih i istočnih krajeva SFRJ, uglavnom iz Srbije, mnoge važne fabrike presele dublje i zapadnije, u BiH, Sloveniju i Hrvatsku.

    Istovremeno, blizu granice sa Mađarskom građene su „Podravka“ u Koprivnici i TAM u Mariboru, piše u opširnom tekstu na ovu temu RTS.

    Da li je odluka o preseljenju bila zaista odbrambena i strateška ili je prava namera bila slabljenje Srbije, kako su decenijama kasnije tvrdili neki ekonomisti i političari?

    Mapa na sto i crveni krstići

    U kabinetu Josipa Broza Tita su Koča Popović i Boris Kidrič.

    Pred njima je mapa Federativne Narodne Republike Jugoslavije (FNRJ). A na njoj crveni krstići. Njima su precrtane fabrike.

    Najviše crvenih krstića bilo je na severnom delu Narodne Republike Srbije – u Vojvodini.

    „Oni koji su bili svedoci i učestvovali u odlukama tadašnje vlasti pričaju da je to stvarno bilo tako. Nađu se drugovi uveče, stave mapu i gledaju gde će i šta da presele“, objašnjava novinar Slavoljub Kačarević kako je nastala legenda o planu takozvane „Privredne mobilizacije“.

    Kačarević je o tome u dnevnom listu Politika 1989. godine objavio feljton. Tada je otvorena polemika koja traje do danas – ko je preselio srpske fabrike, ko je Srbiji ukrao rast?

    Plan „Privredne mobilizacije“

    Dugo čuvana privredna tajna bio je spisak fabika za preseljenje, koji je u novembru 1949. godine stigao u Ministarstvo industrije FNRJ, u kabinet ministra Borisa Kidriča.

    Planu „Privredne mobilizacije“ prethodilo je Titovo istorijsko „ne“ Staljinu, nakon koje je na Vidovdan 1948. godine doneta razolucija Informbiroa.

    „I taj plan je podrazumevao niz gigantskih akcija, a jedna od njih bila je preseljenje privrednih objekata sa potencijalo neodbranjive teritorije. A to je uglavnom Vojvodina i Srbija. U neke krajeve gde je odbrana realna, a to su Bosna i Hercegovina, Slovenija i Hrvatska“, smatra Kačarević.

    Zanimljivo je, međutim, da u isto vreme u istoj meri nije planirana evakualcija privrednih objekata iz pograničnih krajeva Slovenije i Hravatske. A i njima je, kao i Srbiji, pretio vojni napad. Ali iz Mađarske.

    I ne samo to.

    Neposredno uz granicu, u to vreme su građeni su fabrika „Podravka“ u Koprivnici, „Litostroj“ u Ljubljani, fabrika kamiona TAM u Mariboru.

    Koje fabrike su sve bile na spisku?

    Na spisku za preseljenje iz Srbije bili su „Sever“ u Subotici, IMR u Rakovici, Elektronska industrija u Nišu, „Ikarus“ u Zemunu. Plan je bio sledeći: u roku od samo osam sati trebalo je fabriku razmontirati, spakovati u sanduke, utovariti u železničke vagone i poslati van ugroženog područja.

    Tako je, prema kasnijem popisu, iz Vojvodine preseljeno: 24 mlina, fabrika šećera, ulja, hladnjača, krupara, električna centrala, livnica, fabrika sapuna, boja i lakova, fabrika baterija, četiri ciglane, dve strugare, fabrika nameštaja, tri kudeljare, fabrika fine trikotaže i šest štamparija.

    “Recimo Fabrika kamiona iz Rakovice je preseljena komplet u Maribor. Sa sve projektnim biroom. Imali su samo nekoliko dana da se spakuju i odu. Bez obzira na porodice, njih četrdesetak je preseljeno“, kaže Slavoljub Kačarević.

    Inženjeri iz Rakovice obučavali su kolege u Mariboru. Osim znanja, Rakovica je Mariboru dala mašine, tehnologiju, opremu, tehničku dokumentaciju, alat.

    Tako je od IMR-a nastao TAM. Tvornica automobila Maribor. Kompletna proizvodnja kamiona preseljena je u Sloveniju, a IMR je počeo da proizvodi traktore.

    Na mestu današnjeg „Ikarbusa“ u Zemunu 1927. godine nikao je „Ikarus“. I pre i posle rata tu su se proizvodili avioni.

    Proizvodnja aviona preseljena je u Mostar posle 1948. godine. Tako je nastao mostarski „Soko“. A „Ikarus“ je promenio ime u „Ikarbus“ i počeo da proizvodi autobuse.

    Izvor: RTS/Anica Telesković

    Foto: Pixabay

    What's your reaction?

    Komentari

    • Slobodan

      Ne treba imati dugo pamćenje i prisetiti se upravo perioda koje indirektno navodite (1989) kao doba kada je izvesni Kačarević i mnogi drugi pored njega, sve pamet do pameti, vršio pripremu za konverziju radničke u nacionalističku klasu! Rezultati su nam svima dobro poznati. Ovakvi članci me na to neodoljivo podsećaju, kako po sadržaju, tako i po stilu kako su napisani! Naravno, u tačnost navoda ne mogu da ulazim jer nemam dovoljno saznanja. No, bez obzira na to, cilj ovakvih natpisa ili razgovora nije istraživanje istinitosti, već kreiranje animoziteta!

      • Gordana Jovanović

        Svaka izneta reč je 1000% tačna. :Vršac je imao svoju termo el. Centralu i svo vreme rata imali smo struju. Ali, dođe sloboda, preseliše centralu i nema struje sve do dugo vremena kasnije, ne sećam se sa kako. Leto: krenuli skojevci po selima i dvorištima da potpisuju i plene svinje. Zaplenjeno dopremili do pijace i našao se ogroman broj ograđenih svinja. U sakupljanju 2 dana niko ih nije napojio, mnoge uginule, sećam se tog strašnog smrada. Razlog zaplene: moramo pomoći jadnim hrvatima, nemaju hrane a zemlja razorena. Posle nekog vremena preseljen je i mlin i pivara. Ovo svedoči iz ličnog sećanja, a detalje dopunila iz majčinog dnevnika.

    • Milijana

      Zbog bojazni od napada SSSR zbog Rezolucije IB, da bi bile dalje od istočne granice.

    • Fotopress

      Ovim napisom sani se obmanjuje narod i to neistinama.Kombinat Servo Mihalj u Zrenjaninu sa 24.ooo radnika nikada nije premesten.Takiđu sve uljare u Vojvodini i dalje rade.Vojvodina je bila Evropa posebno u odnosu na užu srbiju čiji je narod u to vreme bio zaostao.Naciopnalisti uvek buškaju pa i u teksti Rts istrazivanja je to očito.

      • Рој Бин

        Све уљаре које су ОСТАЛЕ раде! Северни део Србије који се тренутно зове војводина не би постојао без остатка Србије. Цео текст је у потпуности истинит и фабрике су нам украдене, отете...

      • Gordana Jovanović

        Čoveče, nemaš pojma. Zalepljen si, nisi obavešten, spada u mlađe generacije. Sve je tačno šta je čovek savesno istraživao. Još sanjaš more. Oteše hrvati prvo to.

    • jasna

      Za vreme sankcija su propale mnoge fabrike zbog zatvorenog tržišta, a posle bombardovanja je propalo i ostalo. Jedva se uspelo od 2000-te da oporave EPS, Kolubaru, Srbija gas i slične gigante, mada se i dan danas njima opraštaju visoki dugovi, što svi plaćamo iz budžeta. Kako kaže izreka, snašlo nas "imali, pa nemali". Da li su nam baš uvek krivi drugi i zaštoje Srbija uvek žrtva?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE