Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Samo novi model spasava srpski Fiat?

    Novi model automobila iz kragujevačkog Fiata se sve više nameće kao nužan za opstanak najvećeg srpskog izvoznika. Dok iz kompanije odbacuju kao neosnovane špekulacije o izmeštanju proizvodnje 500L u neku drugu zemlju, ostaje neizvesnost oko lansiranja drugog modela.

    To bi, kažu, bio preskup posao, imajući u vidu da je u rekonstrukciju starih Zastavinih pogona i nabavku najmodernijih mašina uloženo 1,3 milijarde evra. Radnike FAS, njih oko 3.000, više brine neizvesnost pokretanja proizvodnje drugog modela, što je važna stavka ugovora o osnivanju zajedničke kompanije, piše Politika.

    Predsednik sindikata FAS Zoran Marković, u jesen prošle godine, pozvao je državu da se više angažuje oko kompanije čiji je suvlasnik, istovremeno izražavajući zabrinutost zbog pada prodaje 500L na inostranom tržištu.

    Tačku na priču o uvođenju novog modela, čini se, stavio je predstavnik Fiata oktobra 2014, kada je rekao "da se za sada neće menjati ništa, 500L kao okosnica evropske i svetske prodaje ostaje broj jedan u Kragujevcu".

    O novom modelu nije bilo reči ni na tradicionalnom novogodišnjem susretu predstavnika poslovodstva FAS sa kragujevačkim novinarima, kada je rečeno samo to da će FAS 2015. proizvesti oko 100.000 500L u različitim varijantama.

    Podaci iz minule godine još se sravnjuju, pa se u javnosti i dalje barata bajatim informacijama iz pretprošle, 2013. godine, tokom koje je u Kragujevcu proizvedeno 117. 000 "velikih fića", od čega je 97 odsto izvezeno u Evropu i SAD.

    Međutim, prema nedavno objavljenoj računici saradnika Instituta za tržišna ispitivanja Saše Đogovića, izvoz Fiata u SAD 2014. godine bio je "deset puta manji" nego 2013.

    Na tržištu SAD, model 500L, kako naglašavaju neki ekonomisti, nije konkurentan ni sa cenom od oko 15.500 evra. Pre svega, imajući u vidu da se automobili iz "B" segmenta, sa opremom koju Fiat ugrađuje u "fiću", mogu kupiti i za manje novca.

    No, sa padom prodaje automobilska industrija se suočava još od početka krize 2009, a trudeći se da zadrže kupce, proizvođači automobila stalno "izbacuju" nove modele. Zato i sindikat FAS insistira na tome, tim pre što je fabrika u Kragujevcu projektovana za proizvodnju 300.000 vozila na godišnjem nivou.

    Proizvodnja 500L počela je sredinom 2012, pa se za njega ne može reći da je stari model. Ipak, bliži se trenutak kada bi fabrika u Kragujevcu morala da "izbaci" novi automobil. Ne samo zato što konkurencija nikada nije bila veća, već i stoga što su kupci sve razmaženiji u pogledu cene i kvaliteta.

    Uprkos problemima "eksterne prirode", FAS je i prošle godine bio najveći srpski izvoznik, sa prometom od oko 1,5 milijardi evra. Brine, međutim, mala neto zarada koja je, prema podacima Ministarstva finansija, iznosila svega 10 miliona evra, odnosno manje od 100 evra po automobilu, ako se računa da je FAS 2014. prodao svih 117.000 "velikih fića".

    Izgleda da predstavnici naše države, u javnim nastupima, upravo zbog toga prećutkuju dva podatka. Prvo, FAS je jedan od naših najvećih uvoznika (uvozi motor i menjač za 500L – najskuplji auto-delovi), i drugo, državne subvencije ovom preduzeću na godišnjem nivou su 51 milion evra, takođe prema podacima Ministarstva finansija.

    Pitanje opstanka ove velike kompanije u našoj zemlji, bilo bi izvesnije sa novim modelom, na kojem insistiraju i stručnjaci i fabrički sindikat.

    Bez te proizvodne "injekcije", kroz četiri godine, 31. decembra 2018, kada ugovor Vlade Srbije i Fiata prestaje da važi, na snagu bi mogla da stupi klauzula po kojoj svaka strana stiče slobodu da proda svoj udeo u kapitalu zajedničke kompanije. S tim da potpisnici ugovora imaju pravo preče kupovine.

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE