Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Beli dan – Kulturna baština Srbije na Perwoll Fashion Week-u (FOTO)

    Globalizacija, tehničko-tehnološki napredak, intenzivna razmena kulturnih izraza i integrisanje kultura različitih zajednica jeste datost savremenog socio-ekonomskog konteksta. Jedna od posledica ovoga je svojevrsna „denacionalizacija“, koje je naročito izražena u delatnostima prirodno povezanim sa globalnim kulturnim tržištem poput dizajna.

    Izlaskom iz sfere masovne modne produkcije u autorsko modno stvaralaštvo, za dostizanje „aktuelnog“ biva značajan i jedan uže determinisan društveni aspekt. To je aspekt originalne, specifične kulture i tradicije jedne zajednice, koja se unutar nje prenosi sa kolena na koleno, iznova oživljavajući u svakoj generaciji i svakom novom „danas“.

    Dominantan koncept u ovom smislu predstavlja transponovanje u savremeni izraz određenog materijalnog segmenta baštine – folklorne ornamentike, komada tradicionalne nošnje, oružja, oruđa i sl.

    Međutim, kako zamisliti nematerijalno?

    Projekat BELI DAN polazi od ovih pitanja, baveći se interpretacijom nematerijalnog kulturnog nasleđa Srbije kroz savremeni modni (primenjeno) umetnički izraz. Projekat predstavlja nastavak projekata „Zubun“ i „Savremeni život kulturnog nasleđa“, koji su svojevremeno privukli veliku pažnju stručne i šire javnosti, te promovisali savremeni srpski autorski dizajn i kulturno nasleđe u lokalnim i međunarodnim okvirima. Ovog puta, baveći se temom nematerijalnog kulturnog nasleđa, BELI DAN – kao poslednji deo pomenute triologije, za cilj ima da zaokruži započetu priču o modnom izrazu kao sredstvu komunikacije o onome na čemu smo potekli.

    Bela boja u nazivu projekta u funkciji je interpretacije nasleđa kroz slojevitu i višestruku simboliku.

    Inspiracija

    Četiri dizajnerke, članice udruženja BFW Design Collective, našle su inspiraciju u elementima našeg nematerijalnog kulturnog nasleđa, i dale odgovor na temu narodnih običaja i verovanja:

    Sonja Krstić – Koncept sastoji se iz četiri jezička idioma koji u sebi sadrže određene srpske toponime, čiju suštinu najmanje determiniše područje i podneblje koje se u njima spominje, već suštinski govore o naravi, ponašanju i karakteru ljudi ovih krajeva…To su „Kriva Drina“, „Mirna Bačka“, „Do Kosova ravno“ i “ Kiša oko Kragujevca“.

    Aleksandra Lalić – inspiraciju je pronašla u bezdanskom damastu, ručno tkanom tekstilu na žakar razboju, čija se vrednost, uprkos kvalitetu i ekskluzivnosti, kreće u okviru simboličkog i metaforičkog. Kao takav, on postaje predmet muzejskih strategija zaštite i očuvanja u kojima se akcentuje važnost prenosioca nasledja tj. osobe visokog stepena veštine i znanja u specifičnom tkačkom zanatu.

    Ana Trošić Trajković – je inspirisana „Vilinim kolom“ je upravo tim momentom glorifikacije žene, netipične za vreme, sredinu i socijalnu orjentaciju društva iz kojeg legende o vilama datiraju.

    Nevena Ivanović – Kolekcija je inspirisana Belom pčelom, po verovanju starih Slovena, prvim pra pretkom u svakoj ženskoj liniji. Bela pčela je bila sveta životinja paganske boginje Mokoš koja je bila zaštitnica žena, velika Majka i boginja predenja. Predenje vune u tanke niti asociralo je dizajnerku na niti kao simbole sudbine i nečega što nas čvrsto povezuje sa našom prošlošću i budućnošću.

    Izvor: BIZLife

    Foto: Promo

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE