Prijavite se na naš newsletter "PREGLED DANA"

Da li se preduzetnik rađa ili postaje?

Piše: Predrag Jovanović, Senior partner u kompaniji Atria Group

Za poslednjih 13 godina preduzetništva imao sam priliku da, pored sticanja ličnog preduzetničkog iskustva, radim sa preduzetnicima širom sveta. Zaista, bez obzira na kulturološke razlike, postoje određene karakterne osobine, stavovi i veštine koje preduzetnike čine preduzetnim i, ukoliko dobro posmatrate, možete ih prepoznati.

Stavove i veštine stičemo tokom života, dok karakter razvijamo. Šta ovo znači? Ukoliko identifikujemo koristan stav, možemo aktivno da radimo na njegovom usvajanju. Nije lako, ali je moguće. Slično je i sa veštinama. Svakodnevnim radom, vežbanjem, kreiranjem iskustva u izazovnim situacijama razvićemo željene veštine.

Karakter je malo drugačiji. Svi imamo određeni potencijal, koji je vezan za našu strukturu ličnosti i koji tokom života možemo da razvijamo. Međutim, uvek ćemo životne uspehe graditi oko svoje osnovne snage. Metaforički, nema vajde od pokušaja da slona naučimo da se penje na drvo ili kokošku da leti – njihov potencijal je nešto drugo.

Moje mišljenje je da postoji nešto u crtama ličnosti uspešnih preduzetnika što se dobija rođenjem. Da li to može da se nadomesti? Verovatno može, ali uz mnogo truda i napora.

Reči koje u samoj definiciji idu uz preduzetnika jesu prilika, rizik i posao. One će nam biti prvi kriterijum za prepoznavanje osoba koje su rođene sa preduzetničkim potencijalom. Osobe koje su otvorene za nove prilike, koje su spremne da prihvate rizik i kojima je posao važan – verovatno u sebi nose iskru preduzetničkog potencijala.

Jedan od interesantnih, ali neuobičajenih načina za prepoznavanje potencijala jeste reakcija osobe u stresnim situacijama. Skoro svi uspešni preduzetnici sa kojima sam radio u jednom delu svoje preduzetničke avanture imali su jak osećaj nedostatka kontrole nad svojim vremenom, firmom i poslom u najširem smislu. Umesto da oni kontrolišu posao, njihov osećaj bi bio da posao kontroliše njih.

Druga tipična reakcija na stresne situacije kod uspešnih preduzetnika jeste osećaj da ih ljudi sa kojima rade ne razumeju. Koliko god bili uspešni, preduzetnici se često osećaju usamljeno i frustrirano zbog posla, članova tima, klijenata, poslovnih partnera…

Treća interesantna reakcija u izazovnim situacijama jeste da, kada se rast biznisa zaustavlja, a dobit pada, oni i dalje uporno guraju napred. Neki tvrdoglavo primenjuju stare strategije, dok oni veštiji traže nove načine da unaprede svoj posao. U svakom slučaju, odustajanje nije opcija.

Da bih dao neki zaključak o karakternim osobinama, tj. crtama ličnosti rođenih preduzetnika, iskoristiću PCM (Process Communication Model). Prema ovom modelu, koji se godinama koristio u agenciji NASA za kreiranje timova, svako od nas poseduje šest tipova ličnosti, koji su različito raspoređeni i zastupljeni i tako čine jedinstvenu strukturu ličnosti.

1. Thinker

Thinker je izuzetan u organizovanju aktivnosti i detaljnom planiranju. Rado preuzima odgovornost. Struktuiran pristup radu i priznanje njegove ekspertize ono su što je thinkeru najznačajnije.

2. Persister

Persister je osoba koja svet posmatra i procenjuje kroz filter svojih stavova, mišljenja i vrednosti. Karakterišu ga čvrsti moralni i etički standardi i izuzetno je pronicljiva osoba. Rado deli svoje mišljenje sa drugima i izrazito je posvećen svom ličnom i profesionalnom razvoju.

3. Harmoniser

Harmoniser je prijatna, saosećajna osoba koja svet oko sebe posmatra kroz filter emocija. Kada i osobe sa kojima stupa u kontakt uviđaju važnost njegovih osećanja, harmoniser to izrazito ceni i poštuje. U odnose unosi empatiju i harmoniju.

4. Rebel

Rebel je kreativac koji pronalazi rešenje tamo gde ga drugi ne vide. Spontan je, razigran i sposoban da unese zabavu čak i u najmonotonije zadatke. Pored toga, karakteriše ga spontanost i reagovanje po principu „Sviđa mi se / Ne sviđa mi se”.

5. Imaginer

Imaginer je introspektivna i maštovita osoba. Često razmišlja o sebi, životu i svim mogućim scenarijima i varijantama različitih događaja. Zbog toga mu je često potrebno da ostane sâm. Kada razgovara sa ljudima, on ne daje mnogo činjenica, već češće iznosi svoju analizu brojnih hipoteza i opcija pre nego što dođe do zaključka.

6. Promoter

Promoter već pri prvom kontaktu odaje utisak šarmantne i dopadljive osobe. Izrazito je snalažljiv i za njega se može reći da pronalazi izlaz u svakoj situaciji. U svemu što radi neophodna mu je dinamika i izuzetno mu je važno da se u svakom trenutku oseća „živim”.

U prvom delu teksta izdvojio sam neka karakteristična ponašanja i reči koje idu uz preduzetnike: prilika, rizik, posao, osećaj nedostatka kontrole pod stresom, uporno gura napred, osećaj da ih ljudi sa kojima rade ne razumeju.

Ovi opisi i ponašanja potpuno idu uz tipove ličnosti promoter i persister. Ono što je zajedničko za preduzetnike jeste da u bazi sopstvene ličnosti imaju tipove ličnosti promoter i persister. To je nešto što ne možemo lako da razvijemo, već su deo našeg karaktera.

Izvor: BIZLife magazin

Foto: Atria grupa

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium Factory. | powered by Premium Hosting
Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE