Digital nije sfera samo za milenijalce, digital pripada svima nama - BIZlife

Prijavite se na naš newsletter "PREGLED DANA"

    Digital nije sfera samo za milenijalce, digital pripada svima nama

    Za BIZLife magazin: Zorana Milidrag, Group E-commerce Director, SPORT VISION 

    E-commerce u Srbiji

    Sve što vam u životu donosi neko poboljšanje – vrlo lako to i prihvatate. Srbija, kao zemlja, i mi, kao narod, često kasnimo u odnosu na svetske trendove, ali kada shvatimo da je nešto dobro za nâs same – neverovatnom brzinom to preuzimamo i dolazimo na svetski nivo.

    E-commerce u Srbiji krenuo je da se razvija značajnije pre tri godine, zahvaljujući entuzijazmu pojedinaca i vizijama kompanija da je digitalna ekonomija neophodnost. Pre nešto više od godinu dana o ovoj temi počele su da pričaju državne institucije i masovni mediji. Nažalost, zbog nedovoljne edukacije privrede i stanovništva, postojao je veliki strah od trgovine i kupovine preko interneta. Ekspanzija E-commercea desila se kada ni kupcima ni trgovcima nije ostala druga mogućnost. Morali su da probaju i desilo se čudo, videli su da E-commerce, zapravo, funkcioniše.

    U Srbiji trenutno imate velike varijacije, od kompanija koje nemaju internet prodavnicu do onih koji se time bave na svetski priznatom nivou. Procenat učešća onlajn poslovanja kod jakih ritejlera trebalo bi da se kreće oko 30 odsto u normalnim okolnostima; ako sada idemo ka „novom normalnom”, onda je taj procenat oko 50 odsto. Pored toga, razvijenost u pogledu logistike, tj. isporuke, daleko je ispod svetskih standarda. Procenat onlajn plaćanja je, takođe, daleko niži, i to ne zbog servisa, jer mi u Srbiji imamo većinu svetskih opcija, već zbog još uvek prisutnog straha kod kupaca. Ovaj segment je daleko razvijeniji na zapadnoevropskom i američkom tržištu, jer su kupci svesni do koje mere je danas razvijena bezbednost plaćanja preko interneta.

    Šta je potrebno uraditi

    Prvenstveno je potrebno među svim strukturama građana stvoriti atmosferu digitalizacije kao nečega normalnog i pristupačnog. Digital nije sfera samo za milenijalce, digital pripada svima nama. E-commerce je deo digitalne ekonomije i njegov cilj je da olakša kupcu da dođe do onoga što mu je potrebno. Iako često čujemo puno novih izraza iz ove oblasti, ja ipak volim da pojednostavim temu kupovine preko interneta. Verujem da će E-commerce imati veliki uticaj na srpsku ekonomiju kada krenemo da o toj temi govorimo kroz masovne medije kao o nečemu što je dodatna prilika za zapošljavanje, kao o nečemu što nam štedi vreme, a i novac, kao o nečemu što je bezbedno i kao o nečemu što jeste virtuelno u smislu zapremine, ali ne i kvaliteta. O E-commerceu treba da govorimo kao o temi koja nije senzacionalistička, već pozitivan primer daljeg razvoja svih nas.

    Pokazalo se tokom vanrednog stanja da je E-commerce kiseonik svetske privrede. Sada, kada većina građana zna da E-commerce postoji, treba o tome da pričamo kao o „novoj normalnosti”. Država treba da pomogne i u osnaživanju privrede, na čemu mi iz E-commerce asocijacije Srbije već radimo zajedno sa MTTT, USAID Growth Projectom, Privrednom komorom Srbije, ali je neophodno uključivanje svih relevantnih ministarstava i, još važnije, celokupnog digitalnog ekosistema. Za jak E-commerce potrebni su nam i jaki trgovci, kurirske službe, bankarski sektor, kartičari, developeri, marketinški stručnjaci. Ako želimo da iz E-commercea crpemo kiseonik za sve ono što nas čeka u budućnosti, moramo sada svi da se aktiviramo. Bez kiseonika (E-commercea) budućnost je neizvesna.

    Interes države da pomogne

    Kada govorimo o E-commerceu, imamo zamenu teza da tu spada i nelegalna prodaja preko društvenih mreža. Prodaja u ovom segmentu nekada, nažalost, i nadmašuje legalne tokove. Interes države, a i privrede, jeste da pronađe model da sve preorijentišemo u legalne tokove. Nije ideja da se unište svi koji možda nisu pronašli računicu da posluju prema svim pravilima, već da zajednički pronađemo rešenje koje će biti od koristi i trgovcima, i državi, i kupcima. Država, pored poreza, obezbeđuje i sigurnost građana na internetu i motiv trgovcima koji legalno posluju da još više razvijaju E-commerce. Verujem da će se kroz godinu ovaj segment dodatno osnaživati i da ćemo većinski imati legalne trgovce. E-commerce je veliko polje za samozapošljavanje i ogromni pokretač mikro i malih preduzeća. Nešto na čemu svi udruženo radimo jeste pomoć upravo ovom segmentu naše privrede, jer uz jakog svakog pojedinca manja su opterećenja i pritisak velikih kompanija i države.

    O E-commerce asocijaciji Srbije

    Jedan od najvećih postignuća ECS jesu njeni članovi i Upravni odbor. Veoma sam ponosna što smo okupili ekipu najvećih stručnjaka iz oblasti digitalnog poslovanja i zajednički se borimo za napredak E-commercea u Srbiji. Ogroman broj slobodnih popodneva i vikenda koje ulaže ceo Upravni odbor (ne zaboravite da su to trenutno vrlo zauzeti profesionalci) isplatio se najviše kroz E-commerce akademiju i uticaj na zakonske regulative u oblasti internet trgovine. Kada se bavite dinamičnim poslom, kao što je E-commerce, po prirodi morate biti osoba koja uvek želi više, pa tako i ja od E-commerce asocijacije Srbije u narednoj godini očekujem još uspešnih projekata, kao što je E-commerce Annual Awards, mapiranje tržišta, novih članova kojima direktno pomažemo da razvijaju svoje poslovanje. U oktobru krećemo sa novim ciklusom E-commerce akademije, dodatno unapređenim. Verujem da je ovaj tip edukacija neophodnost svakog pojedinca i svake kompanije koja želi da se bavi nekom vrstom trgovine ili delatnosti vezanih za trgovinu. Kiseonik je tu, samo je potrebno da ga udahnemo.

    Izvor: BIZLife magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | powered by Premium Hosting
    Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE