Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    EY istražuje kako je pandemija uticala na promene navika potrošača u našoj zemlji

    Kompanija EY, svetski lider u pružanju revizorsko-konsultantskih usluga, po prvi put objavljuje lokalno istraživanje pod nazivom: „EY Indeks promene navika potrošača“. Velike promene zahtevaju detaljne analize, usled čega je kompanija EY odlučila da ispita koliko su, na globalnom nivou, novonastale situacije uzrokovane pojavom COVID-19 virusa napravile i nove navike potrošačima, kako u svetu tako i u Republici Srbiji.

    Globalno sprovedeno istoimeno istraživanje (EY Future Consumer Index) bilo je smernica za lokalnu studiju koja je ukazala na to koji su novi trendovi u potrošnji i koliko se sentiment lokalnog potrošača razlikuje od potrošača iz drugih 20 zemalja sveta.

    „U proteklih godinu dana, kada smo se i u našoj zemlji suočili sa COVID-19 virusom, naučili smo kako je to poslovati i živeti van zone komfora. Prilagodili smo se novim trendovima, novim uslovima poslovanja, novim načinima komunikacije i obavljanju svakodnevnih aktivnosti. Ceo svet se suočava sa sličnim izazovima i živimo novu realnost, a baš to bila je inicijalna kapisla da na globalnom nivou naša kompanija EY odluči da uradi sveobuhvatno istraživanje o tome koliko su ove tektonske promene napravile promene u vezi sa navikama potrošača.“ rekao je Ivan Rakić, Rukovodeći Partner kompanije EY za Srbiju, Crnu Goru i Bosnu i Hercegovinu.

    Pandemija COVID-19 virusa imala je različite nivoe uticaja na potrošače – od onih koji su ga smatrali prolaznom panikom, do onih koji su u njemu videli kraj svakodnevnih aktivnosti kakve poznajemo. Istina je negde na sredini: promenjen je odnos prema sebi i sopstvenom zdravlju, ali su pronađena rešenja kako ne bi trpelo poslovanje od koga svima zavise životi. Sa druge strane, znatno su izmenjene potrošačke potrebe, zahtevi i navike. Posle više od godinu dana od početka pandemije, slobodno se može zaključiti da su savladani početni strahovi, promenjene su navike, prave se planovi za povratak u normalu kakva je bila pre pojave virusa i svakako se razmatraju opcije trajne promene načina i stila života. Istraživanje pod nazivom „Indeks promene navika potrošača“ koje na globalnom nivou sprovodi revizorsko-konsultantska kompanija EY, bilo je smernica za lokalno istraživanje koje će nam ukazati na to koji su to novi trendovi u potrošnji i koliko se sentiment lokalnog potrošača razlikuje od potrošača iz drugih 20 zemalja sveta.

    Širom sveta primetili smo iste brige, pa tako nevezano za to u kojem su kraju sveta, većina je brinula za zdravlje svojih članova porodice (više od 70% ispitanika), ili za ekonomiju svoje zemlje (69% ispitanika). Rezultate anketa uvek treba tumačiti u skladu sa trenutkom u kojim je sprovedena – važno je, i potrebno, dobro da razumemo eru u kojoj smo aktivni potrošači. Nova era potrošača obeležena je sumnjičavošću potrošača koji u svetu imaju glavnu reč, a kompanije mogu da ostanu relevantne samo ako sebe pravilno pozicioniraju u njihovom svetu. Reč potrošača se neopisivo brzo širi, naročito ako se govori u negativnom kontekstu, te je za kompanije bitno da budu na raspolaganju kad god i gde god potrošači to požele, ali i da se sklone kada potrošačima ne odgovara njihovo prisustvo, promene pristup i krenu ispočetka. Strategija prodavaca pre svega mora da bude fleksibilna, kako bi odgovarala promenljivim potrebama potrošača. Konkurentnost sada, možda više nego ikada, znači agilnost i fleksibilnost.

    Značajne promene ponašanja i navika potrošača su najvažniji razlog za to. Potrošač poslednje generacije ne želi da gubi vreme i sve želi sad i odmah. Ovo se najviše odnosi na generaciju „Milenijalaca“ starosti od 18 do 35 godina. Oni komuniciraju digitalnim kanalima sa kompanijama, društvom i okolinom, kako bi brzo dobili ono što žele. Veliki deo kupovine obavljaju preko interneta, ili makar pretražuju informacije pre nego što se odluče za kupovinu. Faza potrošač 4.0 jeste veliki korak napred, a dostupne tehnologije su tu da ceo proces prelaska na novi nivo poslovanja pomognu i olakšaju i polako počnu da nas uvode u novu eru potrošača.

    Pandemija virusa COVID-19 koja je proglašena u martu 2020. godine, još uvek je na snazi i ne postoje sigurne naznake kada će se ona završiti. Prethodnih godinu dana su mnoge grane industrije gurnute na ivicu opstanka, neke su stavljene na veliki test izdržljivosti, a neke su se morale potpuno prilagoditi novoj situaciji. Jedan od načina prilagođavanja bio je i taj što su mnoge kompanije, čiji je proces rada dozvoljavao, odlučile da poslušaju preporuke i svoje zaposlene pošalju da rade od kuće, kako bi smanjili fizičke kontakte i potencijalno prenošenje zaraze.

    Upitani kako smatraju da će nakon pandemije COVID- 19 promeniti način rada kao rezultat pojave pandemije, trećina ispitanika istraživanja EY Indeks promene navika potrošača, rekla je da očekuju da će više u budućnosti raditi od kuće (34%), 26% da očekuju da postoji generalna fleksibilnost u radu, dok četvrtina ispitanika smatra da će u budućnosti postojati više video konferencija, a jedna petina smatra da će u budućnosti manje putovati zbog posla.

    Kao odgovor na trenutnu situaciju, pojavila se velika razlika u procentu pogođenosti industrija zarazom – na primer najviše u pogođeni turizam i sve delatnosti vezane za transport putnika. S druge strane, biznisi koji se bave dostavom na kućnu adresu imaju „pune ruke“ posla u ovom periodu, ali se i od njih zahteva prilagođavanje, koje se ogleda u pojačanim merama opreza i mogućnost dostave bez kontakta. Neke delatnosti, poput industrija nameštaja, možda neće imati toliki pad u prodaji kao što bi se na prvi pogled očekivalo, jer se vrlo brzo pokazalo da ljudi žele da ulože u unapređenje svojih domova kako bi

    im vreme provedeno u kući bilo prijatnije. Mogućnost online kupovine i isporuka na kućnu adresu će u ovim slučajevima biti veliki plus čemu su se mnogo prodavci vrlo brzo i uspešno prilagodili. Tokom izrade lokalne studije, na globalnom nivou kompanija EY sprovela je još jedan u nizu upitnika na temu Indeksa promene navika potrošača u februaru 2021. godine koji je pokazao da se nivo optimizma smanjio, pa tako sada i manje od trećine globalnih ispitanika misli da će strah od virusa prestati da utiče na njihove živote nakon 1-2 godine. Novih 14.483 ispitanika globalnog talasa studije se u 47% izjasnilo da će se vakcinisati čim im ta opcija bude na raspolaganju, dok takođe gotovo polovina brine za svoje finansije (45%), i zdravlje svojih članova porodice (43%). Možemo da primetimo da i nekoliko meseci kasnije, brige ne jenjavaju.

    Neke od ključnih analiza možete naći na linku: https://www.ey.com/sr_rs/consulting/ey-indeks- promena-navika-potrosaca . Studiju možete preuzeti na samom kraju članka (na dnu web stranice).

    Izvor: BIZLife

    Foto: Promo

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE