Goran Javorac, Julius Meinl Srbija: "Kapital ne voli krizna područja i crvene zone"

Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Goran Javorac, Julius Meinl Srbija: “Kapital ne voli krizna područja i crvene zone”

    Bilo da ova dešavanja nazovemo krizom ili novom realnošću, pred svima nama je težak i izazovan period. Svetska ekonomija je posrnula i biće potrebno vreme da se mehanizmi zavrte. To nije gliser, već je više tanker, kome je potrebno puno energije i vremena da se pokrene, priča za BIZLife magazin Goran Javorac, Managing Director, Julius Meinl Srbija.

    • Kako vi gledate na godinu iza nas?

    Prethodna godina je zaista bila sve samo ne obična! Po svemu je toliko drugačija da nismo imali drugog izbora osim da mnogo naučimo i suočimo se sa potpuno novom vrstom problema na jedan prilično kreativan način. Naša kompanija je ovo videla kao idealnu priliku da se interno reorganizujemo – da analiziramo naše slabosti, ali i da postanemo svesniji nekih naših kvaliteta. Kada podvučemo crtu, 2020. jeste pred nas stavila mnoge izazove, ali na kraju se ispostavilo da smo upravo zahvaljujući njima godinu završili kao kompanija koja se uspešno nosi sa neočekivanim situacijama i koja može da računa na izuzetno zajedništvo u okviru kolektiva.

    Sa druge strane, istorija je velika učiteljica. Ko je pazio na časovima – zna da se ovakve krize dešavaju, ali i da će se dešavati i ubuduće. To je sasvim sigurno. Burne decenije koje su iza nas usadile su nam kolektivni i prirodni odgovor na krize i zato smo mi, kao društvo, ipak malo brže reagovali u odnosu na mnoge druge. Kao što kaže naša stara poslovica: „Svako zlo za neko dobro!”

    I zaista moram da pohvalim način na koji se naša zemlja borila sa krizom koju je izazvala pandemija. Naravno, uvek će biti kritičara lakih na osudu, ali mi u Julius Meinlu sve vreme slušamo pohvale kolega iz drugih zemalja o našem specifičnom i prilično uspešnom modelu.

    Za nas je velika sreća i veliki rezultat to što niko od zaposlenih nije imao veće komplikacije izazvane kovidom. Imamo visok procenat imunizovanih zaposlenih, očuvan tim koji je spreman da ispuni planove koje smo postavili. To nam je glavni fokus za dane ispred nas.

    • Jedna ste od onih kompanija koje nisu imale veće poteškoće nakon serije „lokdauna”. Kakva je bila vaša strategija?

    Kao deo internacionalne kompanije, imali smo dosta smernica. Ipak, moram da priznam da je većinu posla odradio lokalni tim. Prvi „lokdaun” smo iskoristili da pročistimo sve suvišne procedure i procese i da se pripremimo za oporavak. Koncentrisali smo se na to da ispunimo dogovorene zadatke, ali smo posebno vodili računa i o brzini stabilizacije. Uspeli smo da ostvarimo zadate ciljeve jer je nastavak godine bio impresivan, a Julius Meinl Srbija je, u okviru JM grupe, koja broji više od 70 zemalja, bio prvi po mnogim parametrima.

    • Šta nas očekuje u danima pred nama?

    Ovo je slojevit problem i ne može se posmatrati na lokalnom nivou. Nisam siguran da će proces oporavka u Evropi teći tako brzo, naročito imajući u vidu strukturalne ali i rastuće političke razlike unutar EU. Model stabilizacije Unije, našeg najvećeg partnera, dosta će uticati i na Srbiju. Bilo da ova dešavanja nazovemo krizom ili novom realnošću, pred svima nama je težak i izazovan period. Treći i četvrti talas su sada sasvim izvesni, ali je u ekonomskom smislu šteta već načinjena. Svetska ekonomija je posrnula i biće potrebno vreme da se mehanizmi zavrte. To nije gliser, već je više tanker, kome je potrebno puno energije i vremena da se pokrene.

    Lanac snabdevanja je potpuno poremećen i posledice su i te kako vidljive.

    Troškovi sirovina i transporta su prosto eksplodirali. Sa druge strane, troškovi radne snage, ipak, nisu toliko elastični i to utiče na potražnju. Specifično je što u ovu „novu realnost” (čitaj: krizu) ulazimo sa izvesnom oskudnošću radne snage u pojedinim sektorima, vidljivu još od 2019. To je nešto što više ne smemo ignorisati. Takođe, moramo biti spremni i na inflaciju i pojavu stagflacije, izazvane globalnim poremećajima, najviše u sektorima pod uticajem posustalih lanaca snabdevanja. Scenario nije baš ohrabrujući, jer sve to ukazuje na neminovno smanjenje kupovne moći, paralelno sa opštim rastom cena.

    • Šta se dešava u ugostiteljskom sektoru?

    Srpsko tržište je zaista posebno. Tu se suočavamo sa tri značajna momenta.

    Prvi se odnosi na povećana ulaganja u ugostiteljske objekte i ponudu. Pogledajmo koliko se samo modernih hotelskih i ugostiteljskih objekata otvara širom zemlje.

    Drugi momenat je konstantno podizanje kvaliteta ugostiteljskih proizvoda i tu leži možda najveći napredak u ovom polju. Moramo biti zadovoljni brojem kvalitetnih vina ili, recimo, rakija proizvedenih u Srbiji. Sa kafom je slična situacija. Jasno je da Julius Meinl po tradiciji ozbiljno shvata kvalitet kafa i čajeva, kao i ostalih proizvoda koje nudimo. Upravo je to stub našeg poslovanja i ključ uspeha. Postoji poseban protokol koji podrazumeva testiranje svakog lota pržene kafe koja stiže u Srbiju i koji eliminiše ili svodi na najmanju meru svaku oscilaciju kvaliteta.

    Težimo ka ZERO COMPLAINT sistemu, te polažemo posebnu pažnju na adekvatnu opremu, edukaciju zaposlenih i tretman vode.

    Učešće arabica blendova je iz godine u godinu sve veće, pa se čitava filozofija pristupa kafi menja u odnosu na osetljivost koja ih krasi. Dakle, ovim sistemom garantujemo vrhunski kvalitet od zrna do šoljice.

    Treći momenat je možda najvažniji. Kao što sam napomenuo, deficit radne snage je hronična boljka naše industrije. Imajući u vidu da je radna snaga postala usko grlo daljeg razvoja ugostiteljskog sektora, samim tim je ovaj problem i veći. Po mom mišljenju, nema sumnje da je upravo Beograd u krugu od 1000 km najkompletniji ugostiteljski centar. Takav odnos ponude, usluge, ambijenta i cena ne postoji u blizini i zato je bitno da kadar bude na istom nivou. Rešenje je dodatno ulaganje u radnu snagu, te plate zaposlenih u ovom sektoru moraju da rastu kako bismo zaštitili kadar od odlaska na, trenutno isplativije, sezonske poslove. Nije strateški i krajnje je neozbiljno da se svaki maj i jun dočekuju sa zebnjom kako pregurati leto. Pogotovo što je sasvim logično da se neophodno povećanje zarade radne snage ubuduće prelije i na prodajnu cenu ugostiteljskih proizvoda. To je, bez sumnje, jedini pravac koji vodi napred!

    • Šta biste poručili za kraj?

    Svet polako ulazi u recesiju, koja će biti neuporedivo ozbiljniji problem od trenutne krize. Pre svega, proces vakcinacije je taj koji zatvara ovaj začarani krug pandemije. Neodgovorno je da ignorišemo tu početnu prednost. Definitivno, moramo brzo da reagujemo kako ne bismo izgubili dragoceni momentum koji sada imamo i da brzo stavimo sebe van crvenih zona. Kapital ne voli krizna područja i crvene zone. I zato fokus mora da se okrene ka mlađoj ciljnoj grupi, koja će od ovih mera najviše imati koristi, te da se na mlade utiče edukacijom, jer kako kažu naši stari (koji su mahom vakcinisani) – na njima svet ostaje.

    Izvor: BIZLife Magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE