Ilija Šetka, Banjalučka pivara: "Najviše volim da delim bonuse"

Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Ilija Šetka, Banjalučka pivara: “Najviše volim da delim bonuse”

    Pre 150 godina, u malom mestu pored Banjaluke, nastala je sada već gotovo svima poznata Banjalučka pivara. Osnivač pivare bio je Franc Pfaner, trapistički monah iz samostana Marija Zvijezda, pokraj Banjaluke.

    Danas, nakon jednog i po veka, Banjalučka je najveća nezavisna srpska pivara, koja u svom asortimanu ima neke od najpoznatijih brendova širom zemalja bivše Jugoslavije, poput piva „Nektar”, a odnedavno i „Banjalučkog piva”.

    O poslovnim rezultatima Banjalučke pivare, njihovim čuvenim kampanjama za vreme pandemije, na koje niko nije ostao imun, poput „Samo da nam ostane čulo ukusa”, o tome kako su kao kompanija podneli korona krizu, ali i o njegovom poslovnom i ličnom identitetu, razgovarali smo za BIZLife magazin sa generalnim direktorom Banjalučke pivare, Ilijom Šetkom.

    • Šta za vas na profesionalnom, ali i na ličnom planu predstavlja pozicija generalnog direktora jedne od najvećih kompanija na teritoriji Republike Srpske, koja je nastala pre gotovo 150 godina?

    I na ličnom i na profesionalnom planu, pre svega – zadovoljstvo. Radeći dugo za najveću globalnu kompaniju „ABInBev”, imao sam prilike da obiđem mnogo pivara po celom svetu. Lepšu od Banjalučke do sada nisam video.

    • Radili ste više od deset godina u Apatinskoj pivari, gde je u vreme kada ste bili na poziciji generalnog direktora ta pivara pravila rekordne rezultate. Šta je tajna uspeha i šta mislite da je najvažnije što ste naučili i želite da primenite sada, kada ste na čelu Banjalučke pivare?

    Nema tajne – motivisan tim i kvalitetan proizvod su ključ uspeha, sve ostalo je nadgradnja. Ja najviše volim da dižem plate i delim bonuse, pa je atmosfera u timu odlična. A pivo znamo da pravimo u Banjaluci već 150 godina, tu se mnogo ne mešam.

    • S obzirom na ogromnu tržišnu konkurenciju stranih proizvođača piva, šta je to što piva iz asortimana Banjalučke pivare svrstava rame uz rame sa proizvodima velikih multinacionalnih kompanija?

    Piva iz asortimana Banjalučke pivare su ispred konkurentskih.

    U celom svetu je trend da nezavisne ili „kraft” pivare preuzimaju primat nad globalnim kompanijama.

    Prirodno je da se to dešava i kod nas, tako da me ne čudi veliki rast tržišnog učešća koji imamo u poslednjih godinu dana u celom regionu.

    Banjalučka pivara ima specifičnu poziciju jer je jedina srpska velika i finansijski jaka nezavisna pivara. To nam daje istovremeno slobodu da pravimo beskompromisno dobro pivo, ali i investiramo u najsavremeniju opremu, sirovine, kao i u marketing i prodajni tim. Male pivare nemaju ekonomiju obima, te su im piva preskupa, a globalnim kompanijama je bitniji kvartalni izveštaj na berzi od kvaliteta piva.

    • Samo nekoliko meseci nakon vašeg imenovanja za direktora kompanije, svet se suočio sa pandemijom, čije su posledice bile razorne i u zdravstvenom i u privrednom smislu. Kako se epidemija koronavirusa odrazila na poslovanje Banjalučke pivare?

    Pandemija je viša sila. Promenila nam je život i navike, unela strah, udarila nas po džepu i po psihi. Ali ja volim da jedrim u kontrapravcu vetra. U godini pandemije zaposlili smo još 20 ljudi, otvorili firmu u Srbiji, lansirali „Banjalučko pivo”, dobili ugovor za distribuciju Asahi grupacije u BiH, napravili rekordne investicije i povećali profit i tržišno učešće u BiH, Srbiji i Hrvatskoj.

    • Kako ocenjujete prošlogodišnje poslovanje kompanije na čijem ste čelu i kakva su vam očekivanja od 2021. godine?

    I pored pada tržišta i svih problema oko zatvaranja lokala, Banjalučka pivara je, kao što sam spomenuo, imala veoma uspešnu poslovnu godinu.

    Još važnije od prodaje i kojekakvih indeksa rasta jesu fantastične reakcije potrošača u Srbiji na „Nektar” pivo, kao i uspeh „Banjalučkog piva” u BiH.

    Najbitnije za 2021. je da potpuno izađemo iz pandemije i vratimo se normalnom životu i radu.

    • Godina iza nas primorala je kompanije iz najrazličitijih industrija da unaprede svoje proizvode i usluge. Šta je to što ćete vi, kao kompanija, u narednom periodu ponuditi ljudima koji žive, druže se i rade u „novoj normalnosti”?

    Vrhunsko pivo, nove proizvode i kampanje koje će da ih nasmeju i daju nadu u bolje vreme koje je pred nama.

    • Epidemija koronavirusa je na industriju alkohola ostavila poseban trag. Mnogi nisu imali gde da plasiraju svoje proizvode, upravo zato što je „ivent industrija” bukvalno prestala sa radom. Kakve ste pouke izvukli iz ovakve situacije? Šta je to na čemu alkoholna industrija u budućnosti treba da radi kako bi izbegla ovakve krize?

    Mislim da pouke i strategije šta treba raditi u budućnosti treba da izvuku države i Svetska zdravstvena organizacija, a ne mi, pivari. Svakako će im pomoći da se ugledaju na Srbiju i našu reakciju na pandemiju.

    • Da li ste vi, kao generalni direktor Banjalučke pivare, zadovoljni time koliko ste prisutni na srpskom tržištu? Da li planirate, i na koji način, da pojačate prisustvo u Srbiji? Kakvi su vam planovi kada je reč o širenju na srpskom tržištu?

    Banjalučka pivara je najveća srpska nezavisna pivara, koja postoji skoro 150 godina.

    „Nektar” je godinama vodeći brend u celoj BiH. Potpuno je normalno i prirodno da tržište Srbije bude naš najveći fokus. Svaka epoha i generacija ima svoje omiljeno pivo, generacija pre moje je pila BIP i „Nikšićko”, moja generacija „Jelen” i „Lav”. Želja mi je da „Nektar” i „Banjalučko” budu piva ove generacije koja sada otkriva uživanje u zlatnom napitku.

    • U poslednjem periodu Banjalučka pivara beleži nekoliko velikih poslovnih poduhvata (lansiranje novog, „Banjalučkog piva”, asortiman je postao bogatiji za nekoliko svetskih piva, poput piva iz Češke, Japana, Holandije i Italije). Na čemu će biti fokus u budućnosti?

    Fokus je na tome da se dobro zabavljamo, da budemo srećni i nasmejani. Ako naša piva mogu bar malo da pomognu u tome, misija je ispunjena. Živeli!

    • Odnedavno je na srpskom tržištu predstavljeno i vaše novo, „Banjalučko pivo”. Kakve su reakcije, da li ste dobili ono što ste očekivali njegovim predstavljanjem na srpskom tržištu?

    „Banjalučko pivo” je pravi hit u Republici Srpskoj. Prve reakcije potrošača u Srbiji su sjajne, tako da verujem da ima velike šanse da podjednako dobro bude prihvaćeno i ovde.

    • Ne možemo da zanemarimo činjenicu da delujete dosta „opušteno” po načinu razmišljanja, rada i kreiranja kampanja. Da li vas je to što ne nosite odelo i kravatu možda nekad dovelo u situaciju da vas neko ne doživi dovoljno profesionalno ili je ljudima koji znaju svoj posao u korporativnom svetu sve dozvoljeno?

    Nije mi se dešavalo da me ljudi ne dožive profesionalno kada se započne razgovor o poslu, mada je bilo i dosta komičnih situacija. Dok sam radio u Apatinskoj pivari, išao sam sa koleginicom iz finansija na sastanak u Delta Holding. Kako nikad ne idem na sastanke sa vozačem, sami smo se dovezli do rampe, gde nas je portir upitao ko smo i kod koga idemo. Odgovorio sam: generalni i finansijski direktor i da idemo kod predsednika. On je uzvratio da je sve u redu, direktor može kod predsednika, a ja mogu slobodno da sačekam na parkingu.

    • Za tri najpopularnija slogana Banjalučke pivare zaslužne su praktično tri osobe, a inspiracija za njih je došla u prilično neformalnom okruženju i za jednu korporaciju/kompaniju – neformalnom procesu odlučivanja. Da li mislite da je danas previše prilagođavanja tom „korporativnom” i da je to „pojelo” kreativnost?

    Da, mislim da jeste. Korporacije ne podržavaju kreativnost, već kalupljenje. Nažalost, to toliko dugo traje da je ukalupilo i marketinške agencije, koje su se prilagodile korporacijskom stilu gledanja na kreativnost.

    • Kakva je budućnost poimanja fizičkog izgleda među poslovnim ljudima, po vašem mišljenju? Da li mislite da će doći dan kada će direktori kompanija „skinuti odelo” i na posao doći rasterećeniji i više fokusirani na posao nego na današnju kombinaciju odela i kravate? Da li i koliko ovo može da doprinese poslovnim rezultatima?

    Najmanji je problem u oblačenju. Opšta atmosfera koja danas vlada u korporacijama nije održiva. Silovanje finansijskog rezultata po svaku cenu nije poenta bavljenja poslom. Najveći problem danas u velikim kompanijama jeste opšti strah. Strah od greške, strah od otkaza, strah od javnosti itd. Taj strah parališe firme i vodi ka tome da menadžeri gledaju samo kako da ne iskoče i ne upadnu nekome u oko, a to vodi u kalup i ubija kreativnost.

    Svet se promenio u 21. veku, danas je zabavnije i opuštenije raditi kao programer u IT kompaniji nego u marketingu korporacije. Moja želja je da u Banjalučkoj pivari ljudi dolaze na posao kako bi radili ali i uživali i lepo se proveli. Takva atmosfera doprinosi boljem proizvodu, boljoj marketinškoj kampanji, a na kraju i boljem poslovnom rezultatu.

    • Kako napreduje vaša muzička karijera? Bili ste frontmen grupe „Hypnotized”, a sada je aktuelan novi bend – „Moreuz”. Kako uspevate da uklopite bavljenje muzikom i vođenje pivare?

    Kako nije bilo svirki i festivala, imali smo vremena za pisanje novih pesama. Novi, drugi po redu, album grupe „Moreuz” izlazi za mesec dana, a upravo smo objavili pesmu i spot „Ko se kome više u*rao u život”, kao najavu albuma. Nestrpljivo čekamo festivale i bićemo sponzori svakom ko nas pozove da sviramo. Pivo i rokenrol su komplementarni, tako da se savršeno uklapaju.


    Od ljudi u vašem timu dobili smo informacije da ste baš vi zaslužni za poslednju kampanju, koja je „oborila s nogu” srpsko tržište: „Hvala, braćo! Vi nama vakcine, mi vama pivo!” Kako je do toga došlo?

    Ja sam zaslužan što sam hrabar da pustim kampanju za koju mi svi kažu: „Nemoj! Jesi lud, gde ćeš to na bilbord?!”

    Samo osmišljavanje kampanja radi kreativni tim: direktor marketinga Dejan Čato, moj drug, car za kreativu, Srećko i ja. Sedeli smo jednom prilikom i nakon nekoliko „Nektara” došli na ideju da uradimo kampanju koja dotiče sveprisutnu temu pandemije, ali na drugačiji, pozitivniji način.

    Deki je smislio slogan „I ovo će proći”, jer ga je smorilo što ne može motorom za Italiju, a ja sam rekao: „Samo da nam ostane čulo ukusa”, kada sam, nakon izlaska iz bolnice, želeo da popijem „Nektar”, ali nisam imao čulo ukusa, dok je Srećko zaslužan za „Hvala, braćo”.


     

    Izvor: BIZlife magazin/Jelena Jevtić

    Foto: Banjalučka pivara

    What's your reaction?

    Komentari

    • Žozef-Ivan Lončar

      Хтео бих да Вам честитам на сјаном интетрвјуу са генералним директором Бањалучке пиваре. Осећам да иде добрим путем и отуд и моја подршка. Мислим да познајем менталитет српског потрошача и да може још боље резултате да оствари. Сад сам више него икада сигуран, нека се посвети каналима дистрибуције и приватним ресторанима и кафићима. Пратим их још од Нектар пива. Колико памтим, ту кампању смо и наградили. (Профајл је радио.), Слободно ме потпишите. Нека директор зна да ужива моју подршку.

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE