Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Miloš Milivojević, ICT Hub: Promena je neizbežna

    Piše: Miloš Milivojević, Project Coordinator, ICT Hub

    U poslednje vreme često slušamo o velikim promenama koje se odvijaju ili nam predstoje, ali se manje govori o tome šta tačno možemo učiniti da ih iskoristimo za sopstveni napredak, jer za mnoge kompanije te promene donose neizvesnu budućnosti i niz izazova. Ono što se često izdvaja kao najveći problem jeste upravo sposobnost da idemo ukorak sa očekivanjima korisnika i time koliko brzo i na koji način se njihove potrebe i navike menjaju. Kroz hiljade sati rada sa klijentima, stekli smo dovoljno uvida o tome šta su u današnje vreme najveće prepreke, šta prilike, a šta je neophodno za uspeh i kreiranje značajne konkurentske prednosti – i sve nas to vraća na jednu stvar: neophodnost brzog i smislenog prilagođavanja stanju i potrebama na tržištu.

    Biti tanker, gliser ili nešto između

    Granice između industrija su sve bleđe i poroznije, na tržištu je sve više igrača, dok se prilike koje se ukažu a pravovremeno ne iskoriste često vrate kao bumerang, koji primetite tek kada je šteta već načinjena. U kompleksnom poslovnom okruženju neke kompanije su spremnije u odnosu na druge; neke su poput tankera – ogromni sistemi, često nefleksibilni, reaktivni više nego proaktivni, a druge poput glisera – prilagodljive i brze. Međutim, one najuspešnije su kombinacija oba: fokus na osnovnu delatnost im i dalje donosi najveći deo profita, ali su stalno u potrazi za novim prilikama i načinima na koje kroz inovacije mogu transformisati poslovanje i osigurati svoju budućnost. To uspevaju tako što prihvataju drugačije načine rada koji im omogućavaju da se brže kreću, više ideja prikupljaju i testiraju, menjaju procese, sklapaju partnerstva, udružuju se, ali i ulažu u manje, perspektivne igrače i inovativne poduhvate. Bezmalo sve kompanije trude se da usvoje taktiku prema kojoj će naći mehanizme da na neki način predvide svoju budućnost, zato što to vide kao jedini odgovor na činjenicu da su korisnici njihovih proizvoda i usluga postali agilniji i snalažljiviji u pronalaženju načina da ispune svoje potrebe.

    Od omiljenog italijanskog jela do tehnologije koja donosi disrupciju

    Picerija Domino’s, čije se deonice već dosta dugo kotiraju bolje nego one tehnoloških giganata, kao što su Gugl, Epl ili Amazon, najbolji je primer toga kako se izdvojiti u vreme kada su mnogi proizvodi i mnoge usluge postali generička roba i kada je samo korisničko iskustvo ono što ponudu jedne kompanije izdvaja u moru sličnih kompanija. Ključna odrednica Domino’s uspeha jeste stav koji su usvojili, a to je da su, zapravo, tehnološka kompanija koja prodaje jedan od omiljenih tipova hrane. Potezi kojima su unapređivali svoje poslovanje – od isporuke pica na lokacije koje nemaju tačnu adresu (u slučajevima kada korisnici koriste hotspot na plaži ili nekom drugom mestu), preko testiranja samoupravljajućih automobila (na kojima su radili u partnerstvu sa kompanijom Ford), pa sve do korišćenja veštačke inteligencije u automatizaciji telefonskih narudžbina (čime su optimizovali utrošeno vreme svojih zaposlenih) – zajedno su činili svojevrsnu generalnu probu za ono što je svet sačekalo u jednom trenutku. Sve što su radili u prethodnom periodu radili su upravo kako bi izašli u susret svojim korisnicima. Iako se neke stvari vraćaju ’na staro’, novi biznis modeli će nastaviti da definišu i oblikuju poslovno okruženje, zato što je nova realnost, uz pregršt komplikacija, ipak donela sa sobom i neke promene koje smo poželeli da usvojimo, pogotovo kada su u pitanju načini rada i ponašanja svih nas kao korisnika.

    Light bulb with drawing graph

    Upravljanje korisničkim iskustvom i poslovna agilnost (zaista!) prave razliku

    Ako je nekada ova rečenica i mogla da deluje kao fraza, sada svim kompanijama treba da posluži kao moto. Davno je prošlo vreme planiranja na duže staze, delegiranja obaveza i vertikalnih struktura gde se od zaposlenih očekuje da se bespogovorno posvete obavljanju dnevnih zadataka i promovisanju isključivo osnovne delatnosti, dok lideri i menadžeri kompanija ostaju uljuljkani u lažni osećaj sigurnosti koji donosi jučerašnji uspeh, bez razmišljanja o tome šta se može desiti sutra. Razumevanje poslovnog okruženja, unapređenje korisničkog iskustva i okretanje poslovnoj agilnosti – veštine su koje u današnje vreme treba da usvoje svi zaposleni, dok su lideri ti koji treba da ih motivišu i podstiču da sami iznalaze načine na koji se može unaprediti poslovanje, a i da ih ohrabre da predlažu ideje kojima se pravi iskorak ka kreiranju novih motora rasta.

    Pokušavajući da osmislimo način na koji možemo da pomognemo kompanijama da usvoje takvu kulturu i takav način razmišljanja, zajedno sa našim partnerima iz kompanije „Growit”, razvili smo program obuke „Igniting Business Agility”, kroz koji zaposlenima u kompanijama omogućavamo da sagledaju kompleksnost svoje industrije i način na koji se ona menja zajedno sa očekivanjima i potrebama korisnika, odnosno da utvrde šta je sve ono što treba da učine da bi postali – i ostali – njihov prvi izbor. Na kraju, promenama može da se odoleva neko vreme, ali su one neizbežne: ono za šta se treba boriti jeste uspeh kompanije, ukoliko prihvatimo da on zavisi isključivo od spremnosti svakog zaposlenog pojedinačno i svakog tima unutar kompanije da tome doprinesu.

    Izvor: BIZlife magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE