Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    „Postkovid ekonomiji će trebati vremena da se oporavi“

    Poslovno okruženje pretrpelo je tektonske poremećaje ove godine, a prema rečima Mirka Ilića, partnera u revizorsko-konsultantskoj kući BDO, biznis zajednica se značajno promenila i sve ono što je bilo neuobičajeno postalo je normalno

    „Godina 2020. je bila vrlo specifična po mnogo čemu i najbolje bi bilo da je što pre zaboravimo i da uđemo u 2021. godinu sa mnogo pozitivnijim vestima. Pandemija kovida 19 je, nažalost, uticala na sve sfere naših života, a pogotovo na poslovnu zajednicu. Rad u uslovima pandemije je naterao mnoge privredne subjekte da prilagođavaju svoje poslovanje kako nisu ni sanjali da će izgledati. Rad od kuće ili rad na daljinu, uz korišćenje modernih tehnologija – postao nam je svakodnevica, a dolazak u kancelariju ili odlazak kod klijenta pomalo i egzotika. Nedostatak socijalne interakcije je uticao na efikasnost, a sama komunikacija je stavljena pred veliki izazov.

    Značajan broj naših klijenata se suočio sa ozbiljnim problemima u svom poslovanju, što usled poremećaja ili čak prekida lanca snabdevanja, što usled opšteg smanjenja tražnje za njihovim proizvodima ili uslugama. U takvim okolnostima vrlo često su se preispitivali poslovni modeli, pravile nove strategije poslovanja, a uspostavljan je i dodatni krizni menadžment.

    Klijenti su se vrlo često konsultovali sa nama, a naši saveti su se uglavnom odnosili na optimizaciju procesa, troškova, redizajniranje poslovnih strategija, adekvatnije upravljanje novčanim tokovima, upravljanje dugovima, restrukturiranje u određenim segmentima i prilagođavanje novonastalim okolnostima.

    Sa druge strane, neki od klijenata iz industrija koje nisu toliko bile pod udarom pandemije razmatrali su i proširivanje svojih poslovnih ambicija i koncentrisali su se na akvizicije, jer su prepoznali šansu da rastu, dok su neki aktivno radili i na investicijama i inovacijama u daljem razvoju svojih proizvoda”, kaže Mirko Ilić, partner BDO u intervjuu za BIZLife.

    • Ukoliko pogledamo iskustva iz prethodne krize, 2008. godine, među kompanijama koje su značajno ubrzale rast većina su bile one koje su investirale u nove opcije rasta i razvoja umesto smanjivanja troškova?

    Uvek je pravi momenat za prave inovacije u pravim oblastima. Naravno, svi su svesni da inovacije sa sobom nose i značajna ulaganja sa neizvesnim ishodom, a to u vreme pandemije i smanjenih obima poslovanja može rezultovati određenim povišenim poslovnim rizicima. S ciljem podrške inovacijama i tehnološkim startapima, kao i interesima malih i srednjih preduzeća koja imaju određenih problema sa obezbeđivanjem adekvatnog finansiranja, kompanija BDO Beograd je, zajedno sa partnerom CONDA, pokrenula prvu tzv. crowdinvesting platformu (Ventu.rs) u Srbiji. Osnovna svrha platforme je da se prikupe finansijska sredstva i pruži marketinška podrška inovativnim projektima u kojima potencijalni investitori prepoznaju potencijal i mogućnost da dodatno zarade zajedno sa vlasnikom projekta. Iako se pionirski i uz dosta neizvesnosti krenulo u ovaj projekat, ubrzo nakon početka kampanje, prvi realni biznis projekat je već uspeo da prikupi sredstva i da započne sa radom. Ovo je jedan od naših direktnih doprinosa klijentima i drugim malim i srednjim preduzećima u Srbiji kako da obezbede finansijska sredstva za kvalitetne projekte u vreme kada su resursi i te kako limitirani, pogotovo za inovativne industrije i startapove.

    • Šta će nam, prema vašim predviđanjima, doneti postkovid ekonomija?

    Vrlo je verovatno da ekonomija kakvu smo dosad poznavali neće više biti ista nakon pandemije. Postkovid ekonomiji će trebati vremena da se oporavi, a taj oporavak će ići sporo. Očekivani oporavak verovatno neće biti u prvoj polovini 2021. godine. Očekivanja su da će prve naznake blagog oporavka biti vidljive tek krajem trećeg i početkom četvrtog kvartala 2021. godine, uz uslov da se zdravstveno pitanje pandemije reši na neki od predviđenih načina, što pre. Pandemija je, definitivno, ubrzala određene trendove u ekonomiji, ali i u društvu u celini, u prvom redu kroz povećano korišćenje tehnologija, rada na daljinu i automatizacije raznih procesa.

    Evidentno je da će određeni broj tradicionalnih poslova biti smanjen, ili čak ukinut, kao rezultat opšteg trenda automatizacije u postkovid periodu, a onda će i radnici iz tih oblasti trebati određenu institucionalnu podršku. Očekivanje je da će kupci u postkovid periodu krenuti da kupuju stvari koje su se ustručavali da kupuju tokom pandemije i čiju su kupovinu odlagali u vreme neizvesnosti.

    Ono što će sigurno obeležiti postkovid period u Srbiji jesu najavljeni novi kapitalni infrastrukturni projekti i nastavak započetih projekata, u prvom redu putna i železnička infrastruktura, kao i ulaganja u zdravstveni sektor.

    ==============================================================================================

    Prvoklasna usluga i razumevanje klijenata

    • Ova godina je bila godina promena i za vas, na ličnom planu?

    Posle više od 19 godina provedenih u jednoj od najvećih globalnih konsultantsko-revizorskih kuća – „Deloitte”, odlučio sam da se pridružim BDO timu. Moje iskustvo u radu sa kolegama iz prethodne firme izuzetno je pozitivno, jer sam tu prošao sve nivoe u sektoru revizije – od asistenta do partnera. Moj profesionalni put je bio sve samo ne lagan, bio je vrlo izazovan i, definitivno, nikada nije bio dosadan. Radio sam sa vrhunskim profesionalcima, a znanje i iskustvo koje sam tamo stekao zaista su neprocenjivi.

    BDO timu sam se pridružio nedavno i za ovo kratko vreme, koliko sam tu, mogu samo da potvrdim ono što sam i očekivao kada sam odlučio da pređem u BDO: profesionalizam, način rada, organizacija posla, posvećenost klijentima i njihovim potrebama, stručnost zaposlenih i odnos firme prema zaposlenima – elementi su koji BDO izdvajaju od konkurencije. Fokus je uvek na pružanju prvoklasne usluge našim klijentima, čije potrebe razumemo. Struktura i organizacija BDO, takođe jedne od najvećih globalnih konsultantsko-revizorskih mreža, takva je da podstiče svakog zaposlenog na samoinicijativu i kod svakog zaposlenog razvija preduzetnički duh. Naša najveća imovina su naši zaposleni i naši klijenti, a svakog dana potvrđujemo i sebi i drugima da je čovek ispred svega, da je suština ispred forme i da kvalitet usluga nema kompromis. Upravo to su poruke koje su mene opredelile da zaigram u ovom timu, u dresu koji nosi natpis BDO. Imamo velike i ambiciozne planove za širenje poslovanja u regionu, pojačavamo naše timove na svim pozicijama, kreiramo nove proizvode prilagođavajući se potrebama klijenata, rastemo iz dana u dan, čak i u ovo vreme pandemije

    Izvor: BIZLife magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE