Prvi čovek Štarka: Imati jedan plan za 2021. godinu – neće biti opcija - BIZlife

Prijavite se na naš newsletter "PREGLED DANA"

Prvi čovek Štarka: Imati jedan plan za 2021. godinu – neće biti opcija

Marko Njavro novi je direktor Atlantic Štarka. Na tu funkciju, u Beograd, stigao je u martu. Mesto i vreme koje ćemo, verovatno, zbog pandemije svi pamtiti do kraja života. Njavro je imao svoje vizije, planove, došao je u veliku kompaniju sa velikim očekivanjima, a onda se desilo sve što se desilo.

Pitali smo ga kako se u tom trenutku osećao. „Imao sam pomešane emocije. Uz entuzijazam i želje da se oprobam u novom poslu, bilo je i straha i neizvesnosti kako će sve to sada izgledati, zato što sam imao jedan potpuno drugačiji plan ulaska u biznis i upoznavanja ljudi i kompanije. Sa druge strane, usledilo je jedno malo olakšanje, jer se vrlo brzo pokazalo da Atlantic zbog svog portfolija, koji je prilično diverzifikovan, u startu pokazuje dobru otpornost na situaciju sa koronavirusom. Na primer, u industriji u kojoj sam prethodno radio, koja je monoprodukt industrija i jako zavisi od turističke sezone i leta, odmah se videlo da će situacija biti dosta teža”, priča nam novi direktor Atlantic Štarka i dodaje: „U principu, bilo mi je drago što sam nakon 15 godina odlučio da promenim posao i dođem u jednu sredinu koja ima dobar, bogat i diverzifikovan portfolio, ali sa druge strane, svi planovi koje sam napravio pali su u vodu u roku od sedam dana (smeh).”

Da li su uopšte tokom ovog perioda kolege imale priliku da vas upoznaju?

Naravno, u samom početku ne previše. Bilo je teško u tom momentu funkcionisati na relaciji Zagreb‒Beograd. Ali nakon šest meseci se to nekako izbalansiralo. Imali smo neke periode nakon vanrednog stanja kada sam uspeo da se vidim i upoznam sa kolegama, razgovarali smo „jedan na jedan” da bih što bolje upoznao ljude i saradnike, njihova razmišljanja i očekivanja. Dobra stvar je što sam tokom tog početnog perioda u Zagrebu upoznao kolege koje rade u našoj centrali. Svakako da u tom momentu nije bilo idealno. Nisam mogao da odem na teren, nisam mogao da upoznam kupce i naše ljude koji rade dnevnu prodaju, ali sam upoznao ljude koji rade centralne poslove, marketing, prodaju, operacije. S obzirom na okolnosti, ja bih rekao da je, ipak, dobro ispalo.

Kako je funkcionisala kompanija u proteklih šest meseci?

Proizvodnja i operacije su u Štarku radile bez prestanka, naravno u prilagođenom režimu, uz punu zaštitnu opremu. Imali smo drugačije smene, imali smo pauze između smena da bismo ispoštovali sve epidemiološke zahteve, ali radili smo čak i u vreme policijskog časa. Svi ostali u funkcijama podrške radili su od kuće, a tako rade i danas. U kancelariju se ide samo ako je nešto hitno. Naravno, to nije idealno, ali se pokazalo da dobro funkcioniše i to nam je odlična smernica za dalje. Ono što je u Atlanticu sjajno jeste da se ispostavilo da je IT infrastruktura suočena sa novonastalom situacijom uspela bez problema da podrži onlajn poslovanje u svim segmentima. Ponekad smo na onlajn sastancima imali i po nekoliko stotina učesnika, pa čak mislim da ljudi u toj situaciji više slušaju i shvataju da ne možemo svi u isti glas da pričamo (smeh).

Da li je to i vama u obavljanju posla predstavljalo prepreku?

Meni je balans između odlazaka u kancelariju i rada od kuće ili na terenu idealan. Ne bih mogao svih pet dana u nedelji da radim od kuće – to je drugačija dinamika, drugačija je energija i ponekad mi fali na određenim sastancima da vidim kako zaposleni reaguju na određene teme, što je mala mogućnost kada se to radi onlajn, jer su svima, uglavnom, ugašene kamere kako bi konekcija bila bolja.

Da li će se takav način rada zadržati i u budućnosti? Kako će se raditi do kraja godine?

Idemo korak po korak, jer se stvari menjaju iz dana u dan. Za sada se, do sredine septembra, nećemo vraćati u kancelarije, a za dalje ćemo videti. Trenutno se situacija popravlja, pa se nadamo da će određeni broj ljudi moći da se vrati u kancelarije. U svakom slučaju, mislim da neće biti povratka na staro, da svi u svakom trenutku budemo u kancelariji.

Koliko ste ono što ste zamislili kada ste dolazili na ovu funkciji i ostvarili? Da li se bar neki od vaših planova kada ste došli, uprkos celoj situaciji, ostvario?

Postoje različiti planovi u okviru dugoročnije strategije, kao i reorganizacija, na tome radimo i to ćemo do kraja godine uspeti da realizujemo, manje-više kako sam zamislio. Što se tiče operativnih poslova, tu smo malo prilagodili stvari, ali dosta sam zadovoljan kojom dinamikom to radimo.

Koliko je teško danas napraviti biznis plan za 2021. godinu?

Jako je teško. Realno je sve vrlo neizvesno. Mi u Atlantic Štarku imamo dodatnu kompleksnost zbog šest različitih grupa proizvoda, kao da imate šest kompanija u jednoj. Osim toga, 40 odsto naših proizvoda je na inostranim tržištima, a svaka zemlja u koju izvozimo ima svoju specifičnu situaciju i način kako da izađe iz svega ovoga. Generalno, mislim da će svima biti teško i jedini način je odlučiti se za neke pretpostavke na temelju kojih ćete planirati da li ćete primeniti opciju A, B ili C, tj. moramo biti jako fleksibilni i pripremni da se prilagođavamo zavisno od situacije. Imati jedan plan i držati se samo njega – mislim da neće biti opcija. Moraćemo isplanirati različite scenarije.

Kako vidite vaš biznis u „postkorona” vremenu?

Verujem da će onlajn potrošnja rasti, ali i da će se ritejli dobro nositi s „postkorona” izazovima. I verujem da će lokalne male radnje opet dobiti malo više na važnosti. A mi u Atlantic Štarku imamo portfolio koji je vezan za ritejl, vezan za konzumaciju u kući i tu mislim da neće biti prevelikih, da tako kažem, tektonskih promena. Veće promene se događaju na impulsnim proizvodima, recimo, kad uzmete „bananicu” koja stoji pored kase, jer se ljudi sve manje žele zadržavati u prodavnicama, pa samim tim, manje biraju ta impulsna pakovanja. Međutim, onda se okreću većim pakovanjima. To su stvari koje mi primećujemo i njima se sada prilagođavamo i na temelju njih ćemo raditi planove za dalje.

Zaposleni su proteklih meseci bili uplašeni ne samo za svoje zdravlje i zdravlje najbližih već i za svoje poslove. Oni sad gledaju u ljude kao što ste vi. Da li se u ovakvim kriznim situacijama, u stvari, prepoznaju pravi lideri?

Zaposlenima je jako važno da imaju lični kontakt sa svojim menadžerima. Nastojim da, kad god mogu, idem do proizvodnje, koja je trenutno najosetljiviji deo naše organizacije. To su ljudi koji su sve vreme radili u specifičnim, da ne kažem abnormalnim uslovima, u zaštitnoj opremi i pod maskama i prolazili svaki dan kroz niz različitih provera kako bi se sprovele sve mere zaštite. Mislim da je njima važno da vide svoje nadređene i sa njima razmene par reči, dobiju podršku i razumevanje za trud koji ulažu. To se ne može raditi preko Skajpa.

_______________________________________________________________________

Našao sam neki balans

Koliko je vama korona promenila život?

Privatno, moja porodica voli da putuje, a to sada nije bilo moguće, ali sa druge strane, rad od kuće mi je omogućio da provodim sa njima puno više vremena. A ja imam dve devojčice, koje imaju tri i šest godina i koje su u jednom vrlo interesantnom periodu odrastanja, pa nam je tokom vanrednog stanja bilo super. Što se tiče poslovne strane mog života, ja sam po prirodi dinamičan, volim da budem na terenu, što je bilo dosta ograničeno. Dakle, mnoge stvari su se promenile, ali ja sam našao neki balans koji mi odgovara.

_________________________________________________________________________

Srbiju izdvaja pozitivan duh

Radili ste u brojnim zemljama u našem okruženju. Koliko smo slični kada je biznis u pitanju?

Južnoslovenski narodi su vrlo slični. Znamo kako da radimo, znamo kako da uživamo. Mislim da su ljudi ovde, kada u nešto veruju, onda vrlo vredni. Ono što Srbiju malo više izdvaja od ostalih jesu pozitivan duh i ta neformalna druženja, za koja se nadam da će ih biti više kada sve ovo prođe.

____________________________________________________________________________

Šta je tajna Emila Tedeskija?

Emil Tedeski je osnivač Atlantic Grupe i jedan od najuspešnijih biznismena na ovim prostorima. Kakav je on privatno, a kakav poslovno?

On je i privatno i poslovno isti čovek i zaista je autentičan zbog toga. Ima taj stil da svojim saradnicima dâ slobodu da rade kako misle da je najbolje, naravno, uz zajedničke dogovore i smernice. Jedna od njegovih „tajni” jeste i to što se okružio kvalitetnim ljudima. Takođe, jako vodi računa da ljudi budu zadovoljni, što je, po mom mišljenju, odlika velikih lidera.

Izvor: BIZLife magazin

Foto: BIZLife/ND Studio

Piše: M.Miličković

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium Factory. | powered by Premium Hosting
Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE