Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    „Revizorsku profesiju čekaju velike promene“

    Odnedavno je revizorsko-konsultantska kuća BDO Beograd pojačana dvojicom novih partnera, čiji se profesionalni putevi veoma razlikuju, ali svaki na svoj način ilustruje trenutni stadijum razvoja ove kompanije. Zdravko Gardović je u oktobru 2006. direktno sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu došao kao pripravnik i prošao je ceo razvojni put od pripravnika, asistenta do partnera.

    „Smatram da je to veoma važna poruka za sve mlađe kolege, od kojih je većina, poput mene, svoju prvu priliku za profesionalno usavršavanje dobila upravo u našoj firmi, u kojoj imaju priliku da napreduju do najviših profesionalnih nivoa”, kaže Gardović i dodaje: „Nas je tada došlo 13 pripravnika, teoretska obuka je trajala mesec dana i posle toga smo krenuli na teren. Sećam se šta nam je tada rekao predsednik Dragan Popović – da je jedino što smo do tada bitno radili bilo je naše studiranje i da je jedini referentan podatak o nama tog trenutka bio način na koji smo tom zadatku pristupili.”

    Petnaest godina kasnije, za poziciju partnera preporučili su ga, kako kaže, upornost, kontinuitet, profesionalna kompetentnost i liderske karakteristike. „Mislim da su to prepoznale i kolege koje su meni bile pretpostavljane, ali i članovi timova koje sam ja vodio”, priča Gardović.

    Pored navedenog, smatra da ima i dosta novih ideja, i to ne samo strogo vezanih za posao već i za ambijent u kome živimo i radimo. „Stalno razmišljam o mogućim unapređenjima ukupne atmosfere kako bi se ljudi osećali da pripadaju firmi, da je firma njihova u punom smislu te reči, da pričaju o firmi kao o brendu i da budu najbolji ambasadori BDO brenda. Želja mi je da se firma stalno menja nabolje, da naša firma bude organizacija dobra za sve, i za vlasnike, i za rukovodstvo, i za sve ljude, da vole da rade, da vide perspektivu i da osećaju sigurnost”, ističe, a kako kažu njegove kolege, nemali broj akcija organizovanih u firmi potekao je upravo od njega.

    Pre unapređenja na nivo partnera, Gardović je više godina uspešno vodio BDO operaciju u Crnoj Gori. Priznaje da ne postoji nikakvo precizno uputstvo koje može bilo koga da pripremi za različite situacije sa kojima se suočava kao rukovodilac. Prema njegovim rečima, ne može se sve propisati ni dogovorom – ugovorom, dosta toga je dobra praksa, etika, a za rešavanje problema svih vrsta ključni su komunikacija i analitičko razmišljanje. „I, naravno, uz sve nabrojane predispozicije, da li na kraju ili na početku, ide motivacija. Najvažnije je da vam je stalo”, kaže Gardović.

    On smatra da će budućnost cele struke, pa samim tim i revizorsko-konsultantske kuće BDO Beograd, koja uvek aktivno prati promene i u svetskim tokovima i na našem tržištu, biti u prvom redu određena tehnološkim promenama.

    U skladu sa tim, očekuje i stalno prilagođavanje u tehnološkom i u organizacionom pogledu, a i od ljudi će se očekivati da budu prilagodljivi u odnosu na zahteve tržišta. Kako kaže, očekuje da će sa takvim pristupom BDO i u narednim godinama nastaviti stabilno da raste, i kada je reč o broju zaposlenih, i kada je reč o prihodima. Sebe vidi kao jednog od lidera i predvodnika novih tehnoloških promena i unapređenja u oblasti revizije.

    „Najvažnije je kad vam je stalo“

    Još jedno pojačanje u partnerskom timu revizije jeste Miroslav Tončić, koji je u firmu došao posle 29 godina provedenih u kompaniji „Deloitte Beograd”, gde je od pripravnika asistenta napredovao do položaja partnera u regionalnoj firmi „Deloitte Central Europe”, 2001. godine.

    S obzirom na njegovo iskustvo i praksu, nameće se pitanje o nagoveštavanjima novih trendova u korporativnom svetu. Kako kaže, prvi vesnik promena je bilo napuštanje tržišta Srbije, ali i drugih zemalja u regionu, velikih i uspešnih banaka, poput „Sosijete ženeral”. Slično se, uostalom, dogodilo i sa norveškim Telenorom, Mercedesom, IBM-om, HP-om, a poslednjih godina su se desile ozbiljne promene i u strukturi i u organizaciji nekih od firmi iz „velike četvorke”.

    „Moje mišljenje je da će velike korporacije i u narednim godinama napuštati tržište u našem regionu i da zemlje u ovom delu Evrope neće biti interesantne za značajnija ulaganja ili prisustvo velikih multinacionalnih kompanija zvučnih imena”, kaže Tončić.

    Trenutno je globalni trend spajanje u velike regionalne firme, takozvane klastere. Tončić primećuje da je u takvoj organizaciji lako zaključiti da su prihodi lokalnih kancelarija u manjim zemljama zanemarljivi, skoro na nivou statističke greške, što ove zemlje ne čini mnogo interesantnim sa aspekta profitabilnosti. Kako kaže, „veliku četvorku” već godinama potresaju ogromni finansijski skandali, i to na ključnim tržištima.

    Prema njegovim rečima, revizorska profesija će u narednim godinama doživeti velike promene, a samim tim, očekivano je da će firme iz „velike četvorke” biti najviše pogođene. U pojedinim zemljama je, kako kaže, već pokrenuta inicijativa razdvajanja revizorsko-konsultantskih firmi na zasebne firme za obavljanje revizije. U drugim zemljama je pokrenuta inicijativa uvođenja „joint audita” (dve revizorske firme zajednički obavljaju revizije istog klijenta), a razmatra se i uvođenje obaveze da jedan od učesnika revizije budu firme iz „2nd Tier” grupacije, koje ubedljivo predvodi upravo BDO.

    Tončić smatra da su procesi koji vode ka opadanju dominacije „velike četvorke” nezaustavljivi, jer je neodrživo da više od pola tržišta profesionalnih usluga bude u rukama četiri najveće firme. Po njegovom mišljenju, nova preraspodela tržišta je na pomolu, kao i definisanje novih pravila ponašanja i sprovođenja profesionalnih usluga, i za to se mora biti spreman.

    „U svim teškim vremenima u kojima sam radio, u praksi sam naučio bitnu lekciju – svaka kriza ima kraj, a posle krize dolazi uzlazni period i privredni bum”, kaže Tončić i ističe da za taj period treba biti pripremljen i spreman za aktivnost čim kriza prođe.

    „Ko počne tada da se budi i da se prilagođava, zakasnio je. U velikim međunarodnim kompanijama uobičajen trend je da rukovodioci gledaju samo godinu koja je u toku i trude se da ispune ciljeve za tekuće poslovanje. Sledeća godina počinje od nule, kao da ništa prethodno ne postoji, i tako unedogled. Koliko sam stekao utisak u razgovoru sa BDO partnerima, u našoj firmi se definišu sopstveni ciljevi, planira se dugoročno, identifikuju procesi u ekonomiji i struci i aktivno se radi na pripremi za ono što tek dolazi. To je ogromna komparativna prednost u odnosu na konkurenciju”, zaključuje Tončić.

    Izvor: BIZlife magazin

    Foto: ND Studio

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE