Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Špediteri se sele iz Srbije

    Čitava transportna firma iz Požege “Silo Jeličić” preseljena je nedavno u Rogašku Slatinu u Sloveniju. Sve je izmešteno i sredstva za rad i radnici i rukovodstvo. U Srbiji je ostala samo veb adresa na kojoj je obaveštenje „uskoro novi sajt kompanije, hvala na razumevanju“.

    Za ovu seobu malo ko zna. Nikoga ne interesuje to što se odselilo sto i kusur kamiona i isto toliko vozača. Jedna druga, možda i veća firma iz iste branše – “Crnomarković” izmeštena je nešto ranije iz Srema u Salcburg u Austriju. Delimično ili u celosti su svoje kapacitete iselili i novosadski “Ekspres trans”, “Zaliv” iz Crvenke, „Šarac“ iz Starih Banovaca… Procene su da je u skorije vreme više od hiljadu kamiona i približno isto toliko vozača napustilo Srbiju.

    O ovom  problemu se u Srbiji ne govori, zato što se ovde uopšte ne govori o problemima. Nije poželjno kvariti sliku „istorijskog uspeha“, a mogla bi tri, četiri ministarstva da se zapitaju šta se to događa i kako to zaustaviti.

    Problemi i računica

    Nekoliko problema do te mere opterećuju domaće prevoznike, a da se ne nazire rešenje ni za jedna od njih.  Zato se se firme „pakuju“ i odlaze, a država ih svojom nebrigom podstiče na odlazak. Na primer, iskorišćenost „srpskih“ kamiona je zbog administriranja značajno manja od iskorišćenosti „evropskog“ kamiona. Kamion srpskog prevoznika zbog čekanja na granici prosečno mesečno izgubi tri dana, odnosno 36 dana godišnje. Računica pokazuje da zbog tog zadržavanja privrednici imaju 67 miliona evra manji promet od realno mogućeg.

    Najveći problem ipak je nedostatak i raspodela  međunarodnih (CEMT) dozvola. Ove dozvole dodeljuje međunarodno udruženje koje čine 42 zemlje među kojima je i Srbija i one (dozvole) omogućavaju olakšan transport između država članica i tranzit preko teritorije jedne ili više država. Raspodela CEMT dozvola po pravilu svake godine dovodi do štrajka kamiondžija.

    – Kada je nedostatak nemoguće je napraviti dobru raspodelu. Zato bi ministar, premijer, ko god to bio, trebalo da traže više dozvola za naše prevoznike. Oni se time iz nekog razloga ne bave, a ljudi neće da im kamioni leže neiskorišćeni, zato se mnogi sele i tek će da se sele, kaže za BIZLife magazin Nedeljko Bugarinović vlasnik transportnog preduzeća u Novom Sadu.

    Netransparentna raspodela stvorila je u Srbiji sivo tržište , a „dileri“ tih dozvola su od prevoznika uzimali mesečno najmanje 100 evra da bi ušli u raspodelu. U poslednje vreme ta raspodela je delimično uređena, ali i dalje postoje otpori da se taj posao radi elektronskim putem (kao građevinske dozvole) i da, zapravo, prevoznici posao završavaju na “klik” , a umesto kontakta sa ljudima „kontaktiralo“ bi se sa softverom.

     I još problema

    Iako je Srbija među zemljama sa velikim brojem nezaposlenih i nju  je pogodio globalni problem – nedostatak vozača kamiona. Relativno sveži statistički podaci pokazuju da  od 36 evropskih država u čak 23 radno mesto vozača je među deset koje poslodavci najteže popunjavaju. Zbog toga su  mnogi špediteri  prinuđeni  da angažuj i penzionere.

    I u Srbiji sve više penzionisanih vozača ponovo vozi. Dragan Stojanović vlasnik preduzeća “Eurošped” iz Beograda nedavno je to ilustrovao tvrdnjom da su njegovi vozači “sve stariji i sve lošije rade, a mlađi su još lošiji od njih i svaka nova generacija je sve gora”.

    – Srbija već ostaje bez mnogih profesija, pa tako i bez najboljih vozača. Mi u Poslovnom udruženju “Međunarodni transport” pokušavamo da osposobimo mlade, počeli smo nedavno sa obukom u Paraćinu. Ali teško je te ljude kasnije zadržati. Ja mogu da mu dam platu 1.500, 1.700 evra ali u Nemačkoj će dobiti više. I, naravno, otićiće. A na mom kamionu se izučio, meni je pravio štete, objašnjava nam Nedeljko Bugarinović.

    On smatra da bi država mogla da pomogne tako što bi i devojke  usmerila u ovu profesiju što je već praksa u svetu.

    1.000 kamiona – 5 miliona evra

    U Srbiji je registrovano više od 10.000 modernih „drumskih krstarica“ za međunarodni transport. Država, samo po osnovu akciza, godišnje ima 5.000 hiljada evra prihoda po kamionu. Kada se odseli 1.000 kamiona država po tom osnovu gubi pet miliona evra. A gde su porezi i doprinosi na plate radnika, a gde je servisiranje tih mašina, registracije… Ogroman je to odliv novca i ljudi.

    Drumski međunarodni transport je težak, ali unosan posao. Međunarodni prevoznici godišnje Srbiji donesu oko 600 miliona evra deviznog priliva. U ovoj delatnosti uposleno je oko 120 hiljada ljudi, pa ipak sve to nije dovoljno da bi država pokazala interes i želju da pomogne.

    Domaći prevoznici imaju jako mali povraćaj od akciza na gorivo, svega devet dinara, u drugim zemljama je to od 13 do 20 evrocenti. To značajno smanjuje konkurentnost srpskih špeditera.

    Nemar nadležnih možda je najbolje bio vidljiv početkom godine kada su prevoznici iz Loznice blokirali granični prelaz sa BiH. Naime, naši carinici ih nisu puštali preko granice bez licence, a licencu (trenutno odloženo izdavanje)  niko u Srbiji nije izdavao. Tipično naša priča.

    Vratimo se sada na početak teksta. Zamislite da se desilo obrnuto, da je iz Slovenije kompletna firma preseljena u Srbiju. Sjatio bi se državni vrh da to predstavi kao svoj veliki uspeh. Slikanju ne bi bilo kraja. Država bi se pohvalila da je kao pomoć izdvojila desetak, dvadeset hiljada evra po zaposlenom za slovenačku firmu koja je prepoznala „odličan privredni ambijent u Srbiji“.

    Sve napred izneto može i ovako da se čita: neki od tih vozača vremenom će premestiti i porodice u Sloveniju, njihova deca biće Slovenci srpskog porekla. Prošla godina bila je najgora u poslednjih 112 godina u pogledu broja umrlih i rođenih u Srbiji. Kako reče nadležna ministarka umrlo je oko 100, a rodilo se manje od 65 hiljada. A ta 2016. biće svakako bolja od 2017. i narednih godina…

    Nedostatak vozača

    U Hrvatskoj, na primer, trenutno nedostaje 1.000 profesionalaca. U susednoj Mađarskoj su organizovali obuku za 20.000 vozača i rešili taj problem. Nemačka je nedavno za taj posao obučila 7.000 mladih, ali i dalje je velika potražnja. Samo na području Duisburga gde je sedište mnogih špediterskih kompanija i gde je  ogromna rečna luka hronično nedostaje 3.000 vozača.

    Izvor: BIZLife magazin

    Foto: Pexels

    Piše: Milenko Vasović

    What's your reaction?

    Komentari

    • bojana

      burazer vozi kamion u sloveniji već par godina, ništa novo, mada eto možda će sad medijska eksponiranost da natera državu "duradi nešto"

    • Bozo

      A sta treba drzava da uradi da zadrzi spedicije ? Mi smo uvek bila zemlja koja je izvozila radnu snagu-pecalbara je uvek bila u mislima mnogih ljudi sa Balkana. Od vajkada je bilo odlaska na rad u daleku Ameriku pa sto bi to sada bio izuzetak. Ljudi odlaze u Evropsku zajednicu gde su mnogo vece plate nego na Balkanu, naravno i preduzeca traze svoje mesto pod evropskim suncem-vecu zaradu.

    • Milenko profesionalni vozac

      Treba svi da odemo ti privatnici kukaju na drzavu vredni su njihovi kamioni od zivota vozaca da vozaci imaju 1500 do 1700 eura platu kao sto gospodin Bugarinovic govori nebi niti jedan vozac napustio svoju zemlju i otisao s torbom na ledjima vec mnogim privatnicima u srbiji vozaci moraju da nadohnade gorivo sto potrosi njihov kamion jer je potrosio vise no sto je izmuslio vlasnik firme tako da je mnogo bolje otici nego raditi kod srpskih gazda koi gledaju samo sebe i nista drugo njima nije bitno zbog tog ce mnogi njihovi kamioni biti parkirani ili neka oni sednu pa neka voze i lwze po parkinzima i granicama

      • DJURO SOC

        pitaj djidja kako je prosa sa tim gospodinom kako ga ti zoves -----

    • Vozač

      Vecina stvari iz članka je poluistinita. Silo Jeličić i Šarac ne znam,ali Ekspress Trans ima tek nekoliko kamiona u firmi sa istim nazivom u Sloveniji, Crnomarković neku kancelariju u Austriji u Salcburgu,voznog parka nema. A Bugarinović Transport je,iz nekog razloga,u vreme najvećeg suficita vozača u Srbiji,imao deficit u svom preduzeću. O kakvih 1500-1700 eura mesečno govori gospodin Bugarinović ne znam. Plata njegovih vozača je oko 30.000 dinara + dnevnice za službeno putovanje. Ukupan prihod vozača ne prelazi 1200 eura mesečno. Napominjem da za ovaj iznos vozač treba da provede 22-25 noći i dana mesečno u kamionu. Ako postoji mogućnost da se objavi koliko je vozača prošlo kroz njegovu firmu u poslednjih 10 godina,i koliko ih se zadržalo neki duži period, bilo bi dobro da se objavi.Ja tačan broj ne znam,ali tu statistika ne ide u prilog njegovoj tvrdnji. Slično je i sa Eurošpedom.

    • krk

      "Ja mogu da mu dam platu 1.500, 1.700 evra" - znajucu nase privatnike, pre bi pao mrtav nego da ponudi toliku platu.

      • Vozac

        Pitaj njegove vozace da li ima neki gori poslodavac od njega. Garant nema!

    • Ja

      Bolje je da drzava nista ne uradi.Tako ce pomoci mnogim svojim gradjanima da odu sto dalje od nje.

    • Dragan

      Spediteri iz Srbije, niko vam nije kriv za to sto ste ostali bez profesinalaca, sami ste ih oterali sa neplacanjem normalni plata, sad nemoj da se zalite, znajte jos da necete moci ni da se selite u druge drzave, a vozaca platite pa ce te ih imati...

    • Bojan KŠ

      Lepo ovaj Bugarinović reče da moze da plati vozača 1500-1700€ ali neda. Još nisam čuo da se neko u Srbiji pohvalio tom platom. A da daju toliko ne bi imali problem sa nedostatkom vozača.

    • Kaic Lajco

      Voleo bih da vidim toga koji zaradi 1500 eu kod Bugarinovica ili bilo kog domaceg prevoznika

    • Miroslav

      ... A na mom kamionu se izučio, meni je pravio štete, objašnjava nam Nedeljko Bugarinović. Pa ti care vozi sam i nećeš imati problema sa radnicima ... Ko normalan plaća nekoga da mu pravi štetu, a da od toga nema nikakvu korist ....

    • Bozo

      Iz komentara voozaca se vidi da su poslodavci ti koji teraju nase radnike-vocace u inostranstvo. Kukaju kako nemaju dobre vozace a kako ih placaju. To isto rade nasa proizvodna-industrijska preduzeca, kukaju kako drzava daje subvencije stranim firmama da otvaraju pogone u Srbiji i da strane firme malo placaju nase radnike. A sto nase domace firme malo placaju radnike to nema veze, kazu ne mogu vise, propasce. Traze da im drzava kao nekada u bivsoj Jugoslaviji daje stimulacije. Sada smo u kapitalizmu-slobodnom trzistu pa se dokazuj i bori se zajedno sa radnicima. Ko moz´ bolje siroko mu polje.

    • Dale vozac

      Nasim gazdama koji drze firme za medjunarodni transport je laksebubreg izvaditi nego da plate vozace zato i nemaju vozaca i dokle god se to nepromeni bice odliva

    • Petar

      Kako da ne, 1500 do 1700€ kaze. Za te pare vozac ne silazi sa magneta ili duple kartice, prelazi granicu dok mu tece pauza itd..

    • DRAGAN

      Ne bih komentarisao neke pojedina misljenja. Evidentno je da drzava preko nadleznog ministarstva ne cini nikakve napore da se polozaj domacih prevoznika poboljsa. Broj bileteralnih dozvola za pojedine drzave se takoreci ne povecava godinama(Italija,Austrija,Francuska,Ceska itd) .Dozvole u EU nisu potrebne prevoznicima osim ako idu u zemlje van EU . No oni izbegavaju da voze za zemlje koje nisu u EU.Carinska procedura na granicnim prelazima usporava proces transporta da je izneti podatak u clanku tacan ,36 radnih izgubljenih dana. Otuda i mali broj stranih prevoznika koji transportuju robu za Srbiju ili tranzitiraju kroz nju. O drugim cinjenicama koje teraju domace firme da se sele da i ne govorim .(fiskalni i parafiskalni nameti ,prekrsajne prijave, ceste promene pravila ponasanja u dodeli dozvola ... No na kraju od seljenja firmi u druge drzave najvecu stetu ce imati drzava. Za drzavu je ta steta minorna pa otuda se i ne trude da iole malo paznje posvete ovoj delatnosti.

      • maki

        Imas fals dozvola po 100 u izobilju trenutno svi prevoznici to kupuju.

    • Brzii!!!

      Lijepo to pricaju gazde krvopije svojeg napacenog naroda ali nemate ni vi licno srece sa tim ajmo reci bogatstvom a nece vam imati ni 10 koljeno srece stidite se vasti i vjere kad tad cete kod svevisnog na ispovjed pozd vozacima i njohovoj porodici Brzi!!!

    • Zeljko71

      Stvarno mi nije jasno da on Nedeljko Bugarinovic kaze da nudi platu od 1500e ,pa da li on slusa sebe sta prica. Dosao je kao izbeglo lice i posteno zaradio 100 kamiona. Pa to moze samo u Srbiji. Odem kod njega na razgovor po uputstvu njemu jako dobro poznatog coveka,on meni prica kako tuce sina kako ovo ono. Kazem ja njemu a da mi izadjemo napolje da se prvo pobijemo pa da pricamo o poslu. Zahvalim mu se na izgubljenom vremenu. Mesec dana me zvao da dodjem da radim jer je bio napusen za svoje ponasanje. Naravno da nisam pristao. Mada ne krivim mnogo ni prevoznike i njihova cena transporta je dno dna pa tako placaju ili ne placaju vozace. Propast je ova drzava i nikada nece biti bolje,a mogli smo na kraj sveta stici....

    • Darvin

      Jel Bugarinovic onaj sto se tuče sa svojim kamiondzijama?

    • CE GEVARA

      Ovoje me moje, moje, moje samo moje ....Bugarinovic!Svom vozacu prica, da je tezak oko 6-7 miliona€ .... plata ... ko prebaci 1000€ kod njega, pobedio je.Pre 8 godina je isti ... taj Bugarinovic, prebio sofera jer mu kao ukrao 40l goriva! Cisto za neupucene.... 1000 € ja moram da platim i zivot u kabini koji je 350-450 € .... plus kazne i plus ... da ti odbijem jer si ogrebao kamion i itd.Ne ostaje ni 500€ a velika muka za te pare .... odvojen od kuce, odvojen od socijalno-drustvenog zivota ... i plus bahato ponadanje poslodavaca koji se ponasaju kao gonici robova! Mlad covek, koji je tek oformio porodicu a radi kao vozac .... nema sta da trazi u Srbiji.Ili zbogom Srbijo ili zbogom porodico!

    • jasna

      Surovi su uslovi u Srbiji za normalan život, nema budućnosti, sve je poluistina, samo se iz koristi radi a radnici se izrabljuju maksimalno, nikakva prava nemaju...naravno da je bolje otići tamo gde se fer plaća posao, iako nije ni tamo lako, ali je bar poštenije. Retko ko se vrati nazad što je dokaz da je ipak bolje u zemljama EU.

    • sofer

      Gospodo vozaci, treba da vam bude jasno da su domaci poslodavci iz oblasti transporta najvise pogodjeni jer su sve svesniji cinjenice da sva svoja vozila ne mogu voziti sami a to im je ocigledna buduca perspektiva ako sebe brzo ne promene,Na njihovu nesrecu nece promeniti nista jer su svi domaci vlasnici transportnih preduzea, najbolji primer najpohlrepnijih ljudi u drzavi.Gori su od krvopija i robovlasnika iz doba feudalizma.Na nasu i njihovu zajednicku zalost a njihovu nesrecu i ne bas svetlu tacku njihove beskrupulozne pohlepe, doslo je vreme kada figurativno receno, moraju sami da pokusaju corbu koju su bezobrazno zakuvali zaboravljajuci onu narodnu, kako sejes tako ce ti i nici.Neka pomenuti poslodavac Bugarinovic objasni ko je lud da sa vrlo korektnom platom od 1500 do 1700 eura zeli da ode od kuce u bilo koju zemlju eu da tamo bude odvojen od kuce , kada svi vozaci znaju da im je sa takvom platom mnogo bolje da rade u Srbiji nego u bilo kojoj drugoj zemlji van Srbije.Ima li tako ludih i koga uposte domaci poslodavci za medije prave budalama?Samo sebe a ne vozace jer im se svaka laz lagano ali sigurno obija o glavu.Zato momci drzite do sebe, trazite ono sto vam pripada i nemojte zaboraviti da bez vas tj.nas vozaca ne bi bilo ni jedne te "toliko uspesne" prevoznicke firme u Srbiji, ni jedne jer ti prevoznici ne mogu da voze sva svoja teretna vozila. Na kraju, ta grupa iz severne pokrajine koja je oduvek najgrlatija je do pre neku godinu drzala monopol u transportu kada se tice medjunarodnih dozvola i tada im nista nije smetalo dok su se oni bogatili a ostali tavorili , te im sada smeta kada se raspodela vraca u neke koliko toliko normalne tokove bez obzira sto je ogromna nemarnost i odgovornost nadleznog ministarstva koje te dozvole trebuje jer ocigledno svoj posao rade vrlo povrsno ili ga uposte ne rade.Sa srecom gospodo vozaci i shvatite da svi domaci transporteri prevrcu poslednje kamenje u ovoj drzavi ispod kojih su nekada "cucali vozaci" , ali vozaca vise nema i zato pocnite da postujete sebe i svoj rad, pocnite da radite za novac koji zasluzujete jer je posao vozaca u medjunarodnom drumskom transportu konacno na ceni.Postujte sebe da bi vas i drugi postovali.Srecno.

      • Vozač u medjunarodnom tr.

        Najpotpuniji komentar ste dali do sad. Samo da dodam da bi se i država malo drugačije ponašala kada bi ubirala poreze i doprinose na realnu platu vozača a ne na minimalac koji se nažalost prijavljuje. 63% poreza i doprinosa na zarade vozača na realnu platu od minimum 60000din pa puta tih 100000 kamiondzija pa vi izračunajte koliko se krade i sama država od strane tih prevoznika koji kukaju...

    • Bili 82

      Taj Bugarinovic vozace naziva stokom,to je jedan od primera njegovog poslovanja Pa idemo dalje,mnoge velike gazde su normirali potrosnju kamiona po njima znanim normativima dok naravno u fabrici ne postoji normativ za bilo koji tip i model kamiona,na svaku sitnicu gledaju da ti zakinu taj krvavi zaradjeni dinar,naravno i svaku nacinjenu stetu gledaju da ti naplate bez obzira ko je krivac,pa sam sam doziveo da mi u jednoj renomiranoj firmi naplati protektiranu gumu kao Miselinku i to novu i pokusaj da mi naplati dolazak servisa u Nemackoj kad su mi na pogonu pukle obe gume i jastuci i tako dalje, i treba svi da beze od njih jer su u ne tako proslo vreme vikali podignem kamen eto pet vozaca,a sad? Sad se otimaju medjusobno A sad ono pravo i sustina svega: Svakom "gazdi" mesecno ostane cisto izmedju 4.000 i 8.000 evra po kamionu Pa vi racunajte gde su oni,a gde smo mi I gde su dnevnice koje oni podizu u nase ime Nek se nose svi u 3 lepe m... uvek im je malo

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE