Šta treba izbegavati kada se daje poklon stranom poslovnom partneru
Piše: Dijana Carić, autor knjige ‘Umetnost pregovaranja’
Razmena poklona je sastavni deo poslovne komunikacije. Međutim, ovaj segment ima svoja pravila a naročita obazrivost se preporučuje ukoliko se radi o stranim poslovnim partnerima.
Pa tako, na primer u Japanu, veća pažnja se posvećuje načinu primopredaje poklona nego njegovoj vrednosti. Uobičajeno je da se poklon predaje sa obe ruke vodeći pri tom računa da poklon ne bude u formi broja devet, jer ga Japanci ne vole. Takođe, preporučljivo je da se poklon ne pakuje u crveni papir jer se u toj boji u Japanu štampaju smrtovnice.
Sa druge strane, u Kini je preporučljivo poklon zaviti u crveni papir dok je poželjno izbegavati na primer beli jer je povezan sa sahranama. Takođe, u Kini nije preporučljivo poklanjanje predmeta u broju četiri jer ovaj broj ima simboliku smrti u Kini.
Za većinu zemalja je karakteristično da treba izbegavati poklanjanje oštrih predmeta kao što su na primer noževi ili noževi za otvaranje pisama. To je slučaj, na primer sa Švajcarskom ili Italijom. Za Italijane je karakteristično da treba izbegavati poklanjanje hrizantema ili bilo kog predmeta u ljubičastoj boji.
Što se tiče arapskih zemalja, svakako su dobrodošli pokloni od porcelana ili na primer bombonjera i cveće.
Ono što je univerzalno za sve zemlje jeste uzbegavanje poklanjanja na primer maramica (ukrasnih ili bilo koje druge vrste) jer se vezuju za rastanak i suze.
Izvor: BIZLife
Foto: Pixabay