Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Uklanjanje brda koštalo bi desetine miliona evra

    Najnovija ideja predsednika Srbije Aleksandra Vučića da se problem klizišta i obrušavanja potpornog zida iznad Koridora 10 u Grdeličkoj klisuri reši uklanjanjem brda i dalje izaziva čuđenje i nevericu u stručnoj javnosti, piše dnevni list Danas.

    Doduše, od ovog rešenja, kažu, samo jedno je neverovatnije, a to je gađanje brda topovima, što je, verovali ili ne, izgleda stvarno bio predlog za rešavanje problema s obzirom da je predsednik izjavio: „Sloba je hteo ovo brdo topovima da ruši, mi ćemo ga premestiti na drugu stranu.“

    Mada su predsednik Srbije i ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović ponovili da bi auto-put trebalo da bude gotov do kraja godine, mada donekle neubedljivo, uz opasku da bi „put trebalo da bude gotov do kraja godine i da mesec dana tamo-vamo nije toliko važno koliko je važno da bude bezbedan“.

    Inače, direktor Koridora Srbije Zoran Babić je neposredno nakon obrušavanja brda izjavio da će sanacija klizišta koštati sedam miliona evra.

    Za Danijela Dašića, građevinskog inženjera iz Niša, jedina nelogičnija ideja od sklanjanja brda je gađanje brda topovima.

    „Mislim da niko nije uzeo kalkulator u ruke i bar konsultovao Gugl mape da vidi dimenzije brda. Ja sam to uradio i površnom računicom došao do toga da treba ukloniti 25 miliona kubnih metara rastresite zemlje. To je ogroman posao. Da mogu da rade 24 sata na tome i da imaju na raspolaganju neograničenu mehanizaciju, to ne bi moglo da se uradi za manje od godinu dana. Da ne pričamo o tome gde svu tu zemlju odložiti. Samo uklanjanje brda bi koštalo desetine miliona evra i samo po sebi zahtevalo veliki projekat. Ostaje nejasno da li se radi u stvari o šišanju vrha, što ne bi rešilo problem, jer celo brdo kliza. Ipak glavno pitanje je ko je dao tu ideju predsedniku“, kaže Dašić ukazujući da se do sada vrednost projekta udvostručila, a rokovi produženi tri puta.

    „To je deonica od 26 kilometara. Ako ne znaju, mogli su da odu do Makedonije na granici sa Grčkom da vide kako je za dve godine urađena slična i još teža deonica auto-puta“, ističe dodajući da je još 2013. godine potpisan ugovor po kome je trebalo već 2015. godine da bude gotov auto-put i da za to treba pitati Ministarstvo građevine i direktore, bivšeg i sadašnjeg, Koridora Srbije.

    Za upućene sporno je pre svega to što je projekat ove deonice auto-puta koji je radio Institut CIP čak 11 puta menjan i to bez saglasnosti CIP-a. Prema rečima Dašića, to je u građevinarstvu zabranjeno. Drugi „greh“ je to što je po svemu sudeći novi projekat radio izvođač radova, španski „Azvi“, što se takođe ne radi u ovakvom poslu.

    „Treba utvrditi ko je to overavao i naručivao. Inženjere ne treba kriviti jer oni rade ono što im se traži. Kada bi se tražilo ko je dao naloge, odgovornost bi se mogla suziti na Ministarstvo i Koridore“, smatra Dašić.

    Inženjerskih rešenja ima, kao na primer smanjivanje ugla, čime bi se smanjilo klizanje, zatim podizanje masivnih potpornih zidova koji bi sprečavali klizanje „kao što je pravljeno u vreme Tita“.

    Bivši ministar građevine Velimir Ilić ističe i da je jedno od jeftinijih i bržih rešenja ono koje je primenjeno na Koridoru 11 na brdu Veliki Kik.

    „Tamo je bilo velikih problema sa klizištem, vodama i rešeno je izgradnjom tunela. To isto može da se uradi i u Grdelici i bilo bi mnogo jeftinije, brže i bezbednije. Ovo sa rušenjem celog brda je nezamislivo u 21. veku sa svim tehničkim rešenjima i mehanizacijom. Ljudi su prošli kroz Monblan, a ovi hoće da sklanjaju brdo“, čudi se Ilić.

    Izvor: Danas

    Foto: Beta

    Piše: T. K.

    What's your reaction?

    Komentari

    • Dr Miggyy

      ЛУТАЊЕ АУТОПУТЕМ БЕЗ АУТОПУТА! Након шест година на директној власти ΛV је дао решење санирања рушења брда у Грделичкој клисури да се пресели брдо (око 300.000 кубних метара запремине и 20 година пресељавања), а ко већ није преселио аутопут до сада изван домашаја тог непријатељског брда. И сада гледај чудо невиђено, ауторитет ΛV дао генијално решење, а о досадашњим трошковима санације ништа, о одузимањy лиценце свим инжењерима који су имали везе са аутопутем, које затражила ауторитативна Зорана, ништа и аутопут биће готов пре рока. На крају се нашли неки стручњаци, који су против пресељења брда код Грделичке клисуре на другу локацију. Они не поштују ауторитет и решења које је понудио и то без лиценце и струке. Михајловићка изгледа још се није сетила да му одузме лиценцу коју не поседује, па макар фиктивно и брутално, како воли да каже министар са највишом оценом Менсе. На крају, ово је брука за струку, политику, а понајвише за ресорну министарку, Коридори Србије и Путеви, јер су они назначили пројекте, бирали извођаче, надзорне органе и спремали се да пресеку траку. Како ствари стоје траку могу да пресеку када преселе брдо. Брука, срамота, а све ће платити родољубиви народ, а не грешници и заслужни за грешке и хвалоспеве.

    • Bor Boranin

      Premijer(ka), po zadnjim izjavama, podseća kao da je potparol svom pronalazaću, ΛV. Jedino fali to što nije napala opoziciju za rušenje potpornog zida u Grdeličkoj klisuri. Ono njeno, bolje je da radi, pa makar i grešila, ova njihova greška koštaće Srbiju i do 50 miliona evra. Tu nije načinjena jedna greška već mnogo grešaka. Ona i njeni toliko su se okliznuli na onom zidu, puna im je zadnjica crne zemlje, a misle da im je obraz čist. Da nije došlo do rušenja zida ne bi znali koje su sve greške pravljene, rad bez projekata, loš izbor izvođača radova, o kvalitetu radova malo kasnije, postavljanje loše kadrove na odgovornim mestima (puki amateri) (direktor Babić, poznati vazduplohov i vračka-predvideo rušenje zida, bez znanja i iskustva treba da vodi gradnju autoputeva). Može, no se ne zna cena realizacije, već se vidi. Stručnjaci za ovu oblast su najureni, a zaboravili da od ‘svakog drveta ne može se praviti vretena za predenje vune’. Može, ali cena je previsoka?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE