"Krizu pobeđuju brza prilagodljivost i inovacije" - BIZlife

Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    “Krizu pobeđuju brza prilagodljivost i inovacije”

    Početkom godine Violeta Kovačević proglašena je za finansijskog direktora (CFO) godine, a nedavno je postala generalni direktor (CEO) u kompaniji Mercator-S. Zato smo je pitali koliko je to drugačija uloga i kako ona lično shvata ulogu prvog čoveka kompanije?

    „U kompaniji sam već 15 godina i za to vreme sam u kontinuitetu imala priliku da razvijam svoja znanja iz svih oblasti poslovanja, kao i veliku privilegiju da radim sa sjajnim kolegama učestvujući u najznačajnijim projektima, kao što su stvaranje i razvoj brenda „Idea”, zatim „Superkartica”, najvećeg programa lojalnosti u zemlji, itd. CFO i CEO su partneri u vođenju kompanije i odgovornosti se u mnogim segmentima poklapaju, ali se prioriteti razlikuju – CFO ima ključnu ulogu da brine o finansijama, a jedna od važnih uloga CEO-a je da brine o ljudima,“ kaže Kovačević.

    Momenat u kome ste postali direktor vrlo je specifičan. Da li je to donelo neke drugačije zadatke i ciljeve za vas?

    Specifičnost momenta se ogleda u tome što je podjednako bilo važno voditi računa i o kompaniji i o okruženju. Angažovali smo se u najvećim volonterskim akcijama i pomoćima i na taj način dali doprinos u prevazilaženju novih okolnosti.

    Koliko su okolnosti promenile način rada Mercatora i koliko ste vi zadovoljni time kako je kompanija prošla taj period „tranzicije”?

    Radno okruženje se promenilo s ciljem prevencije i očuvanja zdravlja zaposlenih, što nam je u ovim okolnostima prioritet. Virtuelni svet je postao sastavni deo života i prilagodili smo se jako brzo. U prvi plan su došli individualna i kolektivna odgovornost, empatija i snažan osećaj za zajedničkim uspehom u prevazilaženju svih izazova.

    Okolnosti su nas ubrzale u promenama i u prvi plan su došle inovativnost i kreativnost kako bismo se prilagodili novim potrebama naših kupaca. Zbog novonastale situacije, a kako bismo bili efikasniji i brži, ponudili smo dve nove usluge. „Poruči & pokupi” kupcima omogućava da porudžbinu naprave na IDEA onlajn veb-šopu, a preuzmu u našim radnjama. Ova usluga je dostupna u čak 17 gradova Srbije i u 24 naše prodavnice. Takođe, u saradnji sa „Glovom”, pokrenuli smo dostavu namirnica na kućnu adresu za najviše 60 minuta. Ova usluga je trenutno dostupna u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Pančevu.

    Povećali smo kapacitete na IDEA onlajn prodavnici i otvorili u našim objektima ZDRAVOTEKU. Na posebno označenim policama, u više od 100 maloprodajnih objekta širom Srbije, u ponudi se od sada nalaze proizvodi farmaceutske kompanije Hemofarm, i to vitamini, minerali, dijetetski suplementi, sirupi i drugi nemedicinski proizvodi koji se nalaze u slobodnoj prodaji. Ponudom u „Zdravoteci”, kao i posebnom ponudom u „IDEA Organic” prodavnicama, Mercator-S kupcima nudi mogućnost nabavke posebnog asortimana proizvoda koji prate trend zdravog načina života na jednom mestu.

    Da li će Mercator-S praktikovati koncept rada od kuće i nakon što sve ovo prođe?

    Ono što nam je ranije bilo nezamislivo, kao što je rad od kuće, jako brzo je prihvaćeno, pa smo se sada na to i navikli. Na početku je to za nas bilo izazovno, jer nismo znali kako će se procesi odvijati, s obzirom na veličinu i kompleksnost procesa. Ali ono što se pokazalo jeste da su naši zaposleni izuzetno odgovorni i savesni. Neke dobre prakse iz svega ovoga primenjivaćemo i dalje. Sigurno će biti nekih promena i u radnom okruženju i u načinu rada.

    Za direktore je, pored toga da kompanija dobro posluje, jedan od glavnih zadataka trenutno i briga o zaposlenima. Kako je Mercator-S to rešio?

    Pandemija je otvorila nove načine dodatne brige za naše ljude i još pažljivijeg praćenja njihovih potreba. Od samog početka ove nove situacije sproveli smo niz mera kojima smo ne samo štitili fizičko zdravlje naših ljudi već se i trudili da pružimo i podršku mentalnom zdravlju. Pokrenuli smo inicijativu „10 dobrih zapovesti”, tj. preporuka za svakog zaposlenog kako da sačuva zdravlje, u vidu štampanih materijala za sve objekte, kao i radionice sa savetima za lidere timova kako da što bolje podrže svoje kolege u novonastaloj situaciji. Obezbedili smo i besplatnu direktnu liniju za pomoć psihologa. Važno je istaći da nam je zaposlenje čiju sigurnost garantujemo našim zaposlenima donela i veću stabilnost timova. Planiramo da do kraja godine zaposlimo još 200 novih koleginica i kolega, u različitim sektorima širom Srbije, a među kandidatima za nova radna mesta su i mladi bez radnog iskustva, kao i iskusni profesionalci. Izuzetno negujemo napredovanja i promocije naših zaposlenih unutar same kompanije, imamo bezbroj primera sjajnih karijera naših koleginica i kolega, na kraju, i moja karijera je jedan od tih primera.

    Niko još ne zna ni kada će biti kraj pandemije, ni kakve su njene razmere kada je biznis u pitanju. Da li vi možete da uporedite ovu krizu sa krizom iz 2008. godine? Kakve probleme nam je ona donela, a kakve ova donosi? I gde vi vidite mogućnost da se ona prebrodi?

    Mnogi ljudi iz privrede ovu krizu porede sa krizom iz 2008. godine. Svi se sećamo te krize, kako je izgledala, koje su bile njene posledice. Međutim, tu postoji jedna bitna razlika. Kriza iz 2008. godine bila je ekonomska kriza, dok je kriza izazvana koronavirusom prvenstveno zdravstvena kriza nesagledivih razmera, koja je u pogledu trajanja i suzbijanja i dalje nepoznanica za ceo svet. Ima velike implikacije na privredu, ali nisu sve grane privrede jednako pogođene. U ritejlu je situacija još uvek relativno stabilna, pre svega zato što se radi o trgovini robom široke potrošnje i osnovnim životnim namirnicama, koje se među poslednjima nađu na većem udaru. Mogućnost prevazilaženja krize je u inovacijama proizvoda i usluga, koje treba hrabro isprobavati i uklapati u potencijalno nove poslovne modele.

    Koliko je teško napraviti biznis plan za 2021. godinu?

    Neće biti jednostavno. Univerzalni recept ne postoji i on zavisi od privredne grane, veličine kompanije itd. Ono što se do sada u krizama pokazalo kao važno jeste brza prilagodljivost na promene i inovacije. To je u prethodnim krizama dalo jako dobre rezultate. Mi ćemo u Mercatoru-S nastaviti da širimo i razvijamo maloprodajnu mrežu, inovativne koncepte prodaje i bićemo fokusirani na kategorije koje danas potrošači kupuju.

    Tema našeg broja je „Nova realnost ili nova mogućnost”. Gde vi vidite „novu mogućnost” za Mercator?

    Mi svoju šansu vidimo u tri stuba koja su deo strategije razvoja naše kompanije, a to su – razvoj naših zaposlenih i organizacione kulture, zatim razvoj maloprodajne mreže i IDEA onlajn prodavnice širom Srbije, kako bismo našim potrošačima bili bliži, i dalji razvoj digitalne transformacije biznisa.

    Pored toga, šansu vidimo u podršci domaćoj privredi. Domaći proizvodi su traženiji nego ikad. Trend u celom svetu, pa i kod nas, jeste da se ljudi hrane namirnicama koje na tom području i nastaju. Međutim, ovde bih htela nešto drugo da napomenem. Mi smo, zaista, kompanija koja se veoma brzo prilagođava mnogim promenama. Kada je u pitanju podrška domaćoj privredi, tu je stvar malo drugačija. Nije reč o trendu, već o našoj strategiji koja traje godinama. Naše strateško opredeljenje je podrška domaćim proizvođačima. Mi godinama radimo na promociji domaćih proizvođača i na isticanju onoga što je proizvedeno u Srbiji. Sledeći tu strategiju, mi smo pre pet godina kreirali brend „Ukusi moga kraja”. Taj brend je specifičan po tome što proizvodi moraju da budu vrhunskog kvaliteta, da budu autentično srpski i u celosti napravljeni od domaće sirovine. Brend smo pokrenuli sa 12 proizvođača, koji su nam proizvodili 60 proizvoda. Danas asortiman „Ukusi moga kraja” ima 203 proizvoda, koje stvara 30 domaćih proizvođača. Prema rezultatima, slobodno mogu da kažem da su „Ukusi moga kraja” jedan od naših najuspešnijih kompanijskih projekata u poslednjih 10 godina. „Ukusi moga kraja” dobili su najviše „Čuvarkuća” Privredne komore Srbije, kao potvrdu da su naši proizvodu autentično domaći i vrhunskog kvaliteta.

    _______________________________________________________

    Više razmišljamo o svom zdravlju

    Koliko je korona promenila i vaš život?

    Promenila se kultura življenja, kultura putovanja, radna atmosfera, promenile su se navike, a ključna promena je, po mom mišljenju, to što sada više razmišljamo o svom zdravlju. To se, definitivno, desilo i u mom slučaju.

    Izvor: BIZLife magazin

    Foto: BIZLife/ND studio

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | powered by Premium Hosting
    Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE