Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Facebook na berzi – godinu dana posle

    Prošlo je godinu dana od najatraktivnije javne ponude deonica na američkom tržištu kapitala u istoriji, kada je u maju 2012.godine Faceebook groznica vladala Wall Streetom.

    Trebao je to biti veći događaj od listanja deonica Googla i neviđena „fabrika novca“ za investitore, ali ipak nije, piše Poslovni dnevnik.

    Jedna deonica u IPO-u se prodavala za 38 dolara, što je bilo znatno iznad očekivanja. Kompanija je planirala da prikupi oko deset milijardi dolara pa se početni raspon cene kretao između 28 i 35 dolara. Ali, balon se drastično napumpao, investitori su tražili te deonice da je na kraju kompanija Marka Zuckerberga prikupila 12,8 milijardi dolara. Prvog dana trgovanja, deonica se popela i do 40 dolara, nakon čega je krenuo pad. Dan nakon uvrštenja, potonula je 13 posto čime je u vazduh isparilo 13 milijardi dolara tržišne vrednosti Facebooka.

    >>> Plata direktora Facebooka ubuduće jedan dolar

    Četiri meseca posle, deonica je dotakla dno od 18 dolara po komadu. Usledio je strah od novih listanja.

    Deset dana od uvrštenja pet velikih kompanija odustalo je od listanja na svetskim berzama što je tržište "lišilo" nekoliko milijardi dolara. A sve to je posledica loše odrađenog posla banke Morgan Stanley koja je bila agent izdanja Facebookovih deonica. Čak štoviše, netom pre IPO-a objavila je analizu prihoda Facebooka koji nisu bili obećavajući, a koju su poslali samo određenim klijentima. Stoga su regulatori sedam meseci kasnije banku kaznili s pet miliona dolara.

    >>> Koliko brendu vredi Facebook fan?

    Iako se može govoriti o debaklu za tržište kapitala, Zuckerberg i ostali insajderi iz kompanije su u trenucima najveće pomame za deonicama prodali svoje i tako zaradili milijarde. Njih 13 zaradilo je ukupno 9,8 milijardi dolara. Najviše je pri tome zaradio Facebookov investitor Accel Partners, čak 2,1 milijardu dolara. Zuckerberg je, pak, zaradio 1,14 milijardi. Ali, nakon što se prašina slegla, Facebook je postao samo jedna od hiljade kompanija čijim se deonicama trguje na berzi i koja pokušava preživeti krizu.

    Pre IPO-a, 85 posto njihovih prihoda dolazilo je od oglasa s korisničkih stranica. Danas kompanija eksperimentira s još desetine načina kako zaraditi više. Nakon svega inicijalne ponude deonica na svetskim berzama normalno se odvijaju, kvalitetne kompanije bez problema prikupljaju svež kapital.

    >>> Facebook povećao prihode od oglašavanja, ali…

    Investitori su najviše fokusirani na ekonomska kretanja problematičnih država i poteze centralnih banaka. Prošlogodišnju euforiju za deonicama Facebooka verovatno najviše pamte ulagači koji nisu prodali te deonice na vrhuncu, nadajući se da će one rasti, piše Poslovni dnevnik.

    Foto: Beta

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE